موافقت پوتین و اردوغان با ایجاد یک هاب گاز بین‌المللی گازی

همزمان با نیاز بخش بزرگی از خطوط لوله آسیب دیده نورد استریم برای تعویض، اردوغان از پیشنهادهای روسیه برای ایجاد یک هاب گازی در ترکیه به عنوان یک مسیر تامین جایگزین، استقبال کرد.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پی آسیب دیدن ماه گذشته خطوط لوله نورد استریم، پیشنهاد کرده است بخشی از جریان گازی که در مسیر نورد استریم متوقف مانده است، از طریق ترکیه منتقل شود و این کشور به پایگاهی برای عرضه گاز به اروپا تبدیل شود. اتحادیه اروپا که پیش از این برای حدود ۴۰ درصد از نیازهای گازی خود به روسیه وابسته بود، پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین در فوریه، به دنبال قطع وابستگی به انرژی روسیه است.

پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در قزاقستان دیدار کردند و با ایجاد یک هاب گاز بین المللی موافقت کردند.

اردوغان گفت: ما یک مرکز توزیع ملی داریم اما این یک مرکز بین المللی خواهد بود. وزارت انرژی ترکیه و طرف روسی مشترکا روی این موضوع کار خواهند کرد. شبکه ان تی وی و کانالهای خبری دیگر ترکیه گزارش کردند اردوغان پس از مذاکره با پوتین در این باره، به وزارت انرژی دستور داد روی ساخت یک هاب، کار کند.

واردکنندگان بزرگ اتحادیه اروپا مانند آلمان و ایتالیا منابع جایگزینی پیدا کرده و پیش از فرا رسیدن زمستان، ذخایر گاز خود را پر کرده اند.

هر دو خط لوله گازی نورد استریم ۱ و ۲ که از روسیه به آلمان امتداد دارد، ماه گذشته آسیب دیدند و باعث نشت میزان زیادی گاز شد. روسیه و غرب خرابکاری را عامل این حادثه اعلام کردند اما هنوز عامل این خرابکاری شناسایی نشده است.

الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم به شبکه تلویزیونی چنل وان روسیه گفت: کارشناسان می‌گویند به منظور احیای کار پس از اقدام تروریستی، لازم است بخش بسیار بزرگی از خط لوله تعویض شود و درحقیقت، بخش جدیدی در این بخش ساخته شود. میلر گفت: با از کار افتادن نورد استریم، روسیه مذاکرات جدی با ترکیه را درباره پیشنهاد انتقال گاز بیشتر از طریق این کشور آغاز خواهد کرد.

انفجارهای نورد استریم نگرانی‌ها نسبت به امنیت انرژی در اروپا را پس از شعله ور شدن جنگ در اوکراین تشدید کرد. پلیس نروژ روز جمعه درباره گزارش ها از مشاهده پهپادی که بر فراز یک تاسیسات فرآوری گاز در جنوب غربی این کشور پرواز کرد، دست به تحقیق زد. با کاهش چشمگیر عرضه گاز روسیه، نروژ اکنون بزرگترین تامین کننده گاز اروپاست.

سران اتحادیه اروپا برای محدود کردن قیمت‌های انرژی برای مصرف کنندگان و صنایع، ممکن است از طرح‌های راه اندازی قیمت پایه گاز جدید در نشست هفته جاری حمایت کنند. چند روز پس از پیشنهاد کمیسیون اروپا برای مقابله با بحران انرژی، سران اتحادیه اروپا روزهای ۲۰ و ۲۱ اکتبر دیدار می کنند.

هنوز معلوم نیست سران اتحادیه اروپا با مداخله موقتی در بازار که در واقع اعمال نوعی سقف قیمت است که عامل اختلاف میان کشورهای این بلوک بوده است، موافقت کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن