میزان بازگشت سرمایه به ازای تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر

دفتر ارزیابی اقتصادی| فنی و زیست محیطی ساتبا

تدوین اهداف و برنامه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، یک وسیله اصلی برای نشان دادن تعهدات سالانه دولت‌ها و کشورها در زمینه توسعه و گسترش تجدیدپذیرها است. برنامه‌های تجدیدپذیر شامل اعلامیه‌های رسمی دولت‌ها به همراه برنامه‌ها کاملا تدوین شده با معیارهای قابل اندازه‌گیری و مکانیزم‌های مورد قبول هستند که می توانند روی فنآوری‌های خاص یا بخش‌های مشخص اقتصادی در این حوزه متمرکز شوند.

عمده‌ترین برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها در انرژی‌های تجدیدپذیر روی بخش تولید برق متمرکز شده است. افزایش ظرفیت‌های قابل توجه تجدیدپذیرها در بلندمدت بیانگر روند رو به بالای این دسته از انرژی‌ها است. فنآوری‌های تولید برق تجدیدپذیر اغلب اولین انتخاب برای ارتقا، نوسازی و گسترش زیرساخت برق در سراسر جهان می باشند. در دهه گذشته، عوامل موثر بر سیاست‌گذاری، بطور چشمگیری تغییر کرده و نیاز است. مجموعه‌ای از سیاست‌های مناسب با توجه به تجارب گذشته برای رفع موانع توسعه تجدیدپذیر تدوین شود.

برای محاسبات و رسیدگی به این حرکت پویا، سیاست‌های حمایتی مدام در حال تعدیل هستند تا یک محیط پایدار و جذاب برای بخش سرمایه‌گذار ایجاد کنند، بگونه‌ای که اطمینان بلندمدت از قابلیت‌های سیستم‌های انرژی با روش‌های مقرون به صرفه را داشته باشد.

در کشور ما هم اسناد و قوانین بالادستی موجود، بر ضرورت بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و نقش مهم آن در سبد انرژی کشور اشاره دارد و برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز دولت را در این حوزه مکلف کرده است. در این راستا برنامه های جدید وزارت نیرو مبنی بر احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت نیروگاه‌های خورشیدی با استفاده از پتانسیل‌ها و فرصت‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر از سوی وزیر نیرو در دولت سیزدهم، اعلام و در دستور کار قرار گرفته است.

از این رو یک چشم انداز قریب به واقعیت را در خصوص بازگشت اصل سرمایه در نیروگاه‌های بزرگ مقیاس با استفاده از منابع ماده 12 قانون رفع موانع تولید و از محل درآمد صرفه جویی ناشی از عدم مصرف سوخت ارائه می دهد. این موضوع زمانی مطرح می‌شود که با می‌دانیم به ازای هر بشکه معادل نفت خام در نیروگاه‌های فسیلی معادل 607 کیلووات ساعت انرژی الکتریکی تولید می‌شود این در حالی است که براساس وبسایت رسمی سازمان ساتبا از سال، تا پایان مهرماه سال 1400 انرژی الکتریکی حاصل نیروگاه‌های احداث شده از سال 1388 تا کنون، معادل 11.5 میلیون معادل بشکه نفت خام، فرصت صرفه جویی در مصرف سوخت را ایجاد کرده است.

منبع| پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو پاون

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن