نرخ خوراک و‌ سوخت پتروشیمی‌ها در ایران در جهت معکوس دنیا

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: دولت به جای اینکه کمک کند ظرفیت‌های خالی پتروشیمی را پر کند، قیمت خوراک را ۶۰ درصد و سوخت را ۱۰۰ درصد افزایش داده است.

به گزارش «انرژی امروز» از ایلنا، احمد مهدوی‌ابهری درباره افزایش نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها اظهار داشت: متاسفانه در سالی که عنوان رشد تولید و مهار تورم را دارد دولت به جای اینکه کمک کند ظرفیت‌های خالی پتروشیمی را پر و ما تولید و صادرات را افزایش دهیم، معکوس دنیا که قیمت گاز رو به کاهش است قیمت خوراک را ۶۰ درصد و سوخت را ۱۰۰ درصد افزایش داده است.

وی افزود: اکنون قیمت گاز هنری‌هاب امریکا ۸ سنت و متوسط نرخ گاز در دنیا زیر ۱۱ سنت است اما قیمت گاز پتروشیمی در ایران با ارز ۳۷ هزار و ۵۰۰ قیمت ۲۲ سنت در می‌آید و قیمت سوخت هم ۵ هزار تومان در هر متر مکعب می‌شود، نتیجه اینکه واحدهای مصرف‌کننده خوراک مثل متانول از چرخه تولید خارج می‌شوند، تولید و صادرات کاهش پیدا می‌کند، در واحدهای پتروشیمی مشکلات اجتماعی بوجود می‌آید و تعطیلی رخ می‌دهد. همچنین نه تنها پتروشیمی‌هایی که پایه گازی دارند بلکه تمام مجتمع‌های پتروشیمی‌ کشور تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند زیرا قیمت یوتیلیتی‌ها بالا رفته و دچار مشکل می‌شوند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با طرح این سوال که آیا جبران کسری بودجه دولت باید به قیمت تعطیلی واحدهای پتروشیمی و بخش تولید کشور تامین شود، گفت: آیا راه‌های دیگری برای تامین کسری بودجه وجود ندارد؟ اکنون نرخ تسعیر ارز ۲۸ و ۵۰۰ برای کالاهای داخلی در بورس داده می‌شود اگر این نرخ به ۳۸ هزار و ۵۰۰ برسد قسمت بزرگی از منابع مورد نیاز دولت تامین می‌شود، بنابراین اکنون تصمیم دولت منطقی و مطابق با متغیرهای اقتصادی نیست و یک تصمیم صرفا با نگاه تامین بودجه است.

وی تاکید کرد: ما هم از دولت و سازمان برنامه و بودجه و هم از وزارت نفت گله‌مندیم که چرا به این راحتی تصمیماتی که مخرب اقتصاد کشور است و بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، می‌گیرد؟ دولت بدنبال چه چیزی است؟ چرا پتروشیمی کشوری که دچار تحریم است و مشکلات زیادی در رابطه با تولید، صادرات و واردات دارد، باید از میانگین قیمت دنیا خوراک را خرید کند؟

مهدوی با ابراز تاسف از تصمیم افزایش نرخ خوراک و سوخت خاطرنشان کرد: از دولت می‌خواهیم که بسرعت تجدیدنظر کند در غیر این صورت این دولت است که بیشتر دچار چالش می‌شود.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن