نشست وزیران اوپک پلاس برای تعیین تکلیف کاهش فعلی تولید نفت

وزیران گروه اوپک پلاس برای تصمیم‌گیری درباره این که به کاهش تولید فعلی خود زمان بیشتری دهند تا تاثیر خود را بگذارد یا اقدام پیشگیرانه بیشتری برای تقویت قیمت‌ها انجام دهند، در وین گرد هم آمدند.

به گزارش بلومبرگ، وزیران اوپک پلاس در زمان ورود به پایتخت اتریش، اشاره چندانی به مسیری که انتخاب خواهند کرد، نداشتند و ناظران بازار هیچ چیز را منتفی نمی‌دانند. این حقیقت که قیمت نفت در بحبوحه خوش بینی اقتصادی بیشتر، روز جمعه برای دومین روز متوالی افزایش یافت و روند کاهشی که اواخر مه مشاهده شده بود را معکوس کرد، تصمیم این گروه پیچیده‌تر شد.

حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق و معاون نخست وزیر این کشور در امور انرژی روز جمعه در وین به خبرنگاران گفت: هدف اصلی اوپک و متحدانش حفظ ثبات بازار نفت و اجتناب از هرگونه نوسان است. ما برای گرفتن هر گونه تصمیمی که توازن و ثبات بیشتری به همراه خواهد آورد، تردید نخواهیم کرد. تنها یک ماه از اعلام کاهش تولید غیرمنتظره اوپک پلاس و متحدانش در آوریل گذشته است. به گفته تحلیلگران جی پی مورگان چیس اند کو، این کاهش تولید به میزان حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز علاوه بر کاهش تولید حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز است که از سوی روسیه اعلام شده و تا پایان امسال ادامه پیدا خواهد کرد و ارزیابی تاثیر آن، تنها با گذشت چند هفته  دشوار است.

تحلیلگران این بانک در یادداشتی نوشتند: این کاهش تنها در هفته دوم مه، در آمار صادرات واضح‌تر شد و احتمالا چند هفته دیگر طول می‌کشد تا تاثیر اجرای این کاهش ارزیابی شود. اما معامله‌گران نفت در هفته‌های اخیر سیگنال چندانی از این که تمایل دارند منتظر مانده و مشاهده کنند، نشان ندادند و قراردادهای فروش زیادی در بازار معاملات آتی نفت جمع شده است که باعث ریزش ۱۱ درصدی قیمت‌ها در بازار نیویورک شده است. حتی با وجود بهبود قیمت در روز نخست ژوئن، قیمت نفت خام حدود ۱۴ درصد از اوج خود در آوریل کاهش نشان می‌دهد. وعده محدود شدن عرضه، بازار را نسبت به رشد قیمت نفت متقاعد نکرده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی به در پاسخ به این روند منفی، هفته گذشته گفت: سفته‌بازان باید مراقب باشند. با وجود این هشدار، بسیاری از ناظران انتظار دارند اوپک پلاس در نشست روز یکشنبه، سیاست تولید خود را بدون تغییر نگه دارد، به خصوص پس از آن که الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، به روزنامه ایزوستیا گفت بعید است این گروه اقدام جدیدی انجام دهد. وی بعدا اظهارات خود را ملایم کرد و گفت: این گروه هم می‌تواند درباره هر گونه اقدامی که لازم باشد، تصمیم‌گیری کند.

نشست وزیران اوپک پلاس در آستانه برگزاری، تحت‌الشعاع اختلاف دیدگاه دو عضو بزرگ خود و همچنین تصمیم برای جلوگیری از حضور خبرنگاران بلومبرگ، رویترز و وال استریت ژورنال در این نشست قرار گرفت.

وزیران اوپک نشست خود را روز شنبه برگزار می‌کنند و پس از آن، کنفرانس وزیران اوپک پلاس روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

جی پی مورگان اعلام کرد: کاهش تولید فعلی اوپک پلاس باید برای محدود کردن عرضه نفت در بازار ها در نیمه دوم سال با فرض اینکه رکودی وجود نداشته باشد، کافی باشد اما برای بالاتر بردن قیمت‌ها، این گروه احتمالا باید تولیدش را به میزان بیشتری کاهش دهد. کاهش بیشتر تولید به میزان حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز از سوی عربستان سعودی، تولید این کشور را به سطح تولید روسیه می‌رساند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن