نفت روسیه بازار را با مازاد عرضه مواجه کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد بازارهای نفت جهانی با مازاد عرضه روبرو هستند زیرا تولید روسیه پیش بینی‌هایی که از افت تولید این کشور وجود داشت را به چالش کشیده و همزمان، تقاضا برای سوخت، به کندی بهبود پیدا می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد ذخایر نفت به بالاترین میزان در ۱۸ ماه گذشته افزایش پیدا کرد زیرا تولید روسیه با وجود هشدارها مبنی بر این اینکه تولید این کشور از تحریم‌های بین المللی متاثر خواهد شد، ماه میلادی گذشته، در واقع افزایش پیدا کرد. اما تقاضا که انتظار می‌رفت اوج بیشتری پیدا کند، در بحبوحه تداوم نگرانی‌ها نسبت به بروز رکود، اندک مانده است.

این آژانس که به اقتصادهای بزرگ مشاوره می‌دهد، اعلام کرد عرضه نفت جهان در نیمه اول امسال، از تقاضا فراتر خواهد رفت. بخش عمده مازاد عرضه، منعکس کننده تولید بالای روسیه است که به تغییر مسیر تجارت نفت خود به سمت مقصدهای جدید شتافته است.

قیمت‌های نفت در آغاز سال شروع  پر افت و خیزی داشتند زیرا اقتصاد چین پس از سالها قرنطینه‌ ضدکرونایی، بازگشایی شد و همزمان، رشد بخش‌های دیگر جهان ضعیف ماند. بهای معاملات نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، هفته جاری به دلیل نگرانی نسبت به گسترش مشکلات در بخش بانکی آمریکا، به پایین مرز ۸۰ دلار در هر بشکه نزول کرد.

همچنین بالا ماندن تولید نفت روسیه مانع پیشروی قیمت‌ها شده است و بر خلاف پیش بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی ظاهر شده که مکررا پیش بینی کرده بود که تولید روسیه بلافاصله پس از حمله نظامی به اوکراین در سال ۲۰۲۲، به میزان ۲۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. دو ماه پیش این آژانس پیش بینی کرده بود تولید روسیه در سه ماهه جاری، ۱.۶ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

کرملین اعلام کرده است تولید نفت را در ماه میلادی جاری به تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا کاهش می‌دهد. این کاهش تنها بخشی از کاهشی است که آژانس بین‌المللی انرژی و موسسات دیگر در ابتدا پیش بینی کرده بودند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرد که تولید روسیه به شکل شگفت آوری پس از حمله نظامی به اوکراین، حفظ شده است و این کشور با گذشت یک سال از جنگ و محکومیت بین‌المللی، همچنان میزان بالایی نفت را به بازارهای جهانی عرضه می‌کند.

این آژانس پیش‌بینی خود از تولید روسیه را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز بالا برد و تخمین زد تولید این کشور ۷۴۰ هزار بشکه در روز معادل حدود هفت درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا خواهد کرد در حالی که ماه گذشته، کاهش یک میلیون بشکه ای را پیش بینی کرده بود.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: باید دید آیا تقاضای کافی برای فرآورده‌های نفتی روسیه اکنون که سقف قیمت به اجرا گذاشته شده، وجود دارد یا تولید این کشور تحت وزن تحریم‌ها، شروع به کاهش خواهد کرد.

ذخایر جهانی نفت در ژانویه، به میزان ۵۲.۹ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۷.۸ میلیارد بشکه رسید که بالاترین سطح از سپتامبر سال ۲۰۲۱ بود. شاخص‌های مقدماتی برای فوریه، رشد بیشتر ذخایر  را نشان می دهد. اما بازارهای جهانی تحت تاثیر بهبود فعالیت اقتصادی و سفر در چین که بزرگترین وارد کننده نفت در جهان، به سوی محدودیت عرضه در نیمه دوم سال پیش می روند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد رشد تقاضای جهانی، سال ۲۰۲۳ را ضعیف آغاز کرد اما پیش‌بینی می‌شود سال را با قدرت به پایان برساند. رشد کنونی تنشها را خواهد کاست و بازار را در نیمه دوم سال دچار کمبود عرضه می کند.

مصرف جهان امسال دو میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد و به ۱۰۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد و به این ترتیب از سطح تقاضا در دوران پاندمی فراتر خواهد رفت. همزمان گروه اوپک پلاس اعلام کرد قصد دارد تولید را تا پایان سال ۲۰۲۳ بدون تغییر نگه دارد.

توریل بوسونی، مدیر بخش صنعت و بازارهای آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ اظهار کرد: ما انتظار داریم که تقاضا برای نفت امسال بهبود چشمگیری داشته باشد. می‌توانیم به سرعت ببینیم که بازارها در ادامه سال دچار کمبود عرضه خواهند شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن