نیجر، مالی و بورکینافاسو یک ائتلاف دفاعی تشکیل دادند

سه کشور ساحل غرب آفریقا یک پیمان امنیتی امضاء کردند که محور اصلی آن دفاع جمعی در مقابل شورش و حمله خارجی عنوان شد. نیجر، مالی و بورگینافاسو، سه کشور امضاءکننده این پیمان از مستعمره‌های سابق فرانسه هستند.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، آسیمی گویتا، رئیس جمهوری موقت مالی روز گذشته (شنبه ۱۶ سپتامبر/ ۲۵ شهریور) در پیامی در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) اعلام کرد همراه با سران نظامی دو کشور همسایه، نیجر و بورکینافاسو یک پیمان امنیتی دفاعی امضاء کرده است.

او می‌گوید هدف از تشکیل ائتلاف کشورهای ساحل  شکل دادن به یک ساختار دفاع جمعی و پشتیبانی متقابل کشورهای امضاءکننده پیمان است.

ابراهیم ترائوره، رئیس ‌جمهوری موقت بورکینافاسو و ژنرال عبدالرحمن چیانی، رئیس شورای نظامی نیجر که پس از کودتای نظامی ۲۷ ژوئیه امسال به قدرت رسید دیگر امضاء‌کنندگان پیمان امنیتی هستند.

رئیس جمهوری موقت مالی در پیام خود نوشته سه کشور متعهد شده‌اند در صورت وقوع هرگونه شورش یا تجاوز خارجی از یکدیگر دفاع کنند و هرگونه حمله نظامی به حاکمیت و تمامیت ارضی هر یک از این کشورها، تجاوز به طرف‌های دیگر تلقی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه عبدالله دیوپ، وزیر دفاع مالی، پس از دیدار وزیران سه کشور در جمع خبرنگاران گفت ائتلاف جدید در برگیرنده ترکیبی از تلاش‌های اقتصادی و نظامی سه کشور خواهد بود.

اولتیماتوم کوواس به کودتاگران نیجر

چند هفته پس از کودتا در نیجر کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) خواستار بازگرداندن قدرت به غیرنظامیان شدند و تهدید کردند در صورت لزوم به عملیات نظامی متوسل می‌شوند.

سران کشورهای گروه اکوواس، به جز کشورهایی مانند مالی، بورکینافاسو، گینه و کیپ‌ورد که نظامیان در آنها بر سر قدرت هستند، چند روز پس از کودتا در نیجر یک هفته به نظامیان فرصت دادند که قدرت را به دولت بازگردانند، اما این اتفاق بدون هیچ پیامدی نیفتاد.

ابراهیم ترائوره سال گذشته در پی یک کودتای نظامی به قدرت رسید و آسیمی گویتا از ماه مه سال ۲۰۲۱ پس از بازداشت رئیس جمهوری موقت و نخست‌وزیر توسط نظامیان، قدرت را در دست گرفت.

واکنش به تهدید بلوک غرب آفریقا؟

نیجر، مالی و بورکینافاسو به شدت درگیر معضل حضور و افزایش قدرت گروه‌های تروریستی اسلامگرا هستند و این گروه‌ها بر مناطق بزرگی از این کشورها تسلط دارند.

این سه کشور یکی دیگر از اهداف ائتلاف خود را مقابله با تروریسم و جرایم سازمان یافته عنوان کرده‌اند اما با بی‌ثباتی روزافزون در غرب آفریقا، گروه‌های افراطی اسلامگرا به جولان و قتل و غارت ادامه می‌دهند.

پیمان امنیتی و دفاعی سه کشور همسایه هم واکنشی به تهدیدهای کشورهای غیرنظامی گروه اکوواس ارزیابی می‌شود، هم تحولی در ادامه شکاف فزاینده بین آنها و فرانسه.

فرانسه به طور سنتی پایگاه‌های نظامی مهمی در نیجر داشته و همچنان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی فرانسوی در این کشور و همسایه آن چاد مستقر هستند.

رویگردانی از فرانسه، قدرت‌گیری چین و روسیه

فرانسه مدت‌ها از قدرت‌های اصلی مسلط در آفریقا محسوب می‌شد و با قدرت‌گیری نظامیان در کشورهای تحت نفوذش نگران پایان سلطه بر این قاره شده است.

اخیرا نظامیان حاکم بر بورکینافاسو با متهم کردن کاردار نظامی فرانسه به فعالیت‌های خرابکارانه خواستار خروج او و همکارانش از کشور طی دو هفته شده‌اند.

کودتاچیان در نیجر نیز دستور اخراج سفیر فرانسه را صادر کرده‌اند. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه به خبرنگاران گفت سفیر و شمار دیگری از دیپلمات‌های فرانسوی در نیجر به معنای واقعی کلمه گروگان گرفته شده‌اند.

روسیه و چین تلاش می‌کنند جای کشورهای غربی در آفریقا را پر کنند. مسکو برای این کار پیمانکار نظامی موسوم به گروه واگنر را به خدمت گرفته که از مزدوران تشکیل شده و مالک آن به تازگی در یک حادثه مشکوک هوایی کشته شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن