نیمی از مردم بجنورد شبکه جمع آوری فاضلاب ندارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: حدود نیمی از جمعیت شهر بجنورد شبکه جمع آوری فاضلاب ندارند.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی، «رضا نعیمی» مدیرعامل این شرکت در ارتباط با اهمیت اجرای پروژه جمع آوری فاضلاب در شهرها و در خصوص خدمات رسانی به ساکنین مسکن مهر اظهار کرد: شهر بجنورد در موقعیتی قرار گرفته که سطح آب های زیرزمینی بالاست و همچنین جنس خاک به نحوی است که قدرت جذب حداقلی را دارد و چاه های جاذب، فاضلاب را به خوبی جذب نمی کنند و به شدت اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب و ساخت تصفیه خانه الزامی است.

وی افزود: حدود 56 درصد از جمعیت شهر بجنورد شبکه جمع آوری فاضلاب دارند و با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی، تکمیل تصفیه خانه از ضروریات می باشد و در حال حاضر ظرفیت تصفیه خانه 19 هزار و 600 مترمکعب در شبانه روز است که برای افزایش ظرفیت آن، پیمانکار طی قرارداد 3 ساله از بهمن ماه سال گذشته شروع بکار کرده است.

نعیمی با اشاره به اینکه 60 درصد آب شهر بجنورد از سد شیرین دره تامین می شود و با کاهش بارندگی ها و تداوم خشکسالی، تامین آب با مشکل مواجه شده است، ادامه داد: پروژه آبرسانی از مناطق پلنگ دره و کلاته نقی در حال اجراست که با اتمام این پروژه ها، مشکل تامین آب شرب شهر بجنورد مرتفع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع های مسکن به دلیل متمرکز بودن در نقاط خاص، نیاز به ایجاد زیرساخت های خاص دارند. به عنوان مثال 7600 واحد ساخته شده از سال 91 دارای انشعاب آب و فاضلاب هستند و تعدادی از مسکن های دیگر که در محدوده آن ها قرار دارند نیازمند اجرای حدود 3 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب هستند اما حدود 4 هزار واحد مسکن دیگر به اجرای حداقل 30 کیلومتر شبکه توزیع، 5 کیلومتر خط انتقال با اعتبار برآوردی بالغ بر 50 میلیارد تومان نیاز دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تامین آب شرب برای هر خانوار در مسکن های جدید مهر، نیازمند اجرای مخزن ذخیره آب است، گفت: احداث هر مترمکعب مخزن ذخیره آب با فهرست بهای سال 1402، حدود 8 میلیون تومان هزینه دارد که اعتبارات قابل توجهی می شود و در مجموع نیازمند اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان برای تامین آب شرب و جمع آوری فاضلاب برای 4 هزار واحد مسکن مهر هستیم.

مدیرعامل شرکت آبفای خراسان شمالی تاکید کرد: از آنجایی که هزینه تامین و تصفیه آب شرب بسیار بالاست و تعرفه آب هایی که مشترکان پرداخت می کنند بسیار ناچیز است، از هم استانی ها درخواست داریم از استفاده آب شرب برای مصارف غیرشرب خودداری کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن