هر چهار ثانیه یک کودک در دنیا می‌میرد

به گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ حدود پنج میلیون کودک زیر پنج سال جانشان را از دست دادند. شانس زنده ماندن کودکان به محل تولدشان بستگی دارد. این شانس در اروپا و آمریکای شمالی ۱۵ برابر بیشتر از آفریقا است.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه‌وله؛ سازمان ملل گزارشی از وضعیت مرگ و میر کودکان در سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در این سال مجموعا پنج میلیون کودک زیر پنج سال و دو میلیون و ۱۰۰ هزار کودک و نوجوان تا ۲۴ ساله جانشان را از دست دادند.

این آمار نشان می‌دهد که هر ۴/۴ ثانیه یک کودک در دنیا می‌میرد. در بازه زمانی مورد بررسی، مجموعا می‌شد از مرگ یک میلیون و ۹۰۰ هزار کودک جلوگیری شود.

به گزارش سازمان ملل، آمار مرگ و میر کودکان می‌توانست با بهبود وضعیت سلامتی مادران، نوزادان، کودکان و نوجوانان بسیار کمتر باشد. مدیر یونیسف گفته که هر روز پدران و مادران زیادی دچار این تروما هستند که کودکانشان را از دست بدهند، در برخی موارد حتی پیش از اولین تنفس نوزادان‌شان.

بهبود وضعیت در ۲۰ سال گذشته

با این وجود در درازمدت وضعیت مرگ و میر کودکان بهتر شده است. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ مرگ و میر کودکان خردسال ۵۰ درصد کمتر شده است. این میزان در میان کودکان و نوجوانان و جوانان ۳۶ درصد کاهش داشته است. دلیل این موفقیت نیز بهبود وضعیت تامین نیازهای اساسی پزشکی بوده است.

مدیر بخش سلامت مادران و کودکان در سازمان بهداشت جهانی می‌گوید شانس زنده ماندن یک کودک به محل تولد او بستگی دارد. آنشو بانرجی این موضوع را یک بی‌عدالتی آشکار می‌داند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، کودکانی که در جنوب صحرای آفریقا به دنیا می‌آیند ۱۵ برابر بیشتر از کودکان اروپا و آمریکای شمالی در معرض مرگ زودرس قرار دارند. شانس زنده ماندن کودکان به دنیا آمده در آسیای جنوبی نیز هفت برابر کمتر از کودکانی است که در کشورهای صنعتی شمال به دنیا می‌آیند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن