هشدار آمریکا به شرکت‌ها در مورد فرار از سقف قیمت نفت روسیه از طریق خط لوله ESPO

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه هشداری به شرکت‌های آمریکایی درباره فرارهای احتمالی از سقف قیمت نفت روسیه برای نفت خام صادر شده از طریق خط لوله سیبری شرقی اقیانوس آرام (ESPO) و بنادر شرق روسیه منتشر کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) در این وزارتخانه اعلام کرد که از گزارش‌هایی مطلع است که ESPO و دیگر فراورده‌های نفت‌ صادر شده از طریق بنادر اقیانوس آرام، مانند کوزمینو، احتمالا بالاتر از سقف قیمتی 60 دلاری که کشورهای غربی بر روسیه تحمیل کرده‌اند، معامله شوند و نهادهای ایالات متحده به طور ناآگاهانه خدماتی را برای آن معاملات ارائه کرده باشند.

کشورهای گروه هفت، از جمله ایالات متحده، و اتحادیه اروپا از اواخر سال گذشته به عنوان بخشی از تحریم‌های روسیه پس از تهاجم ای کشور به اوکراین در فوریه 2022، سقف قیمت محموله‌های نفت خام روسیه را تعیین کرده‌اند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی می‌گوید ارائه دهندگان خدمات وارداتی ایالات متحده شاید از ارائه خدمات تحت پوشش مربوط به نفت روسیه که بالاتر از سقف قیمت خریداری شده است اطلاع نداشته باشند، زیرا افراد غیرآمریکایی درگیر در صادرات ممکن است اسناد ناقص یا جعلی ارائه کرده باشند یا از سایر روش‌های فریبنده استفاده کرده باشند. این هشدار، اولین در نوع خود مربوط به سقف قیمت نفت روسیه است.

بر اساس طرح سقف قیمت، شرکت‌های کشورهای G7 و اتحادیه اروپا مجازند خدمات مالی مانند خدمات حمل‌ونقل، بیمه و تامین مالی نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را تنها در صورتی ارائه دهند که بالاتر از سقف به فروش نرسند.

OFAC می‌گوید این احتمال وجود دارد که برخی از نفتکش‌ها سیستم‌های شناسایی خودکار خود را دستکاری کنند تا تماس‌های خود را در کوزمینو یا سایر بنادر مخفی کنند. این کار می‌تواند انتقال کشتی به کشتی را پنهان کند تا مبدا نفت روسیه پنهان بماند.

به گفته OFAC افراد یا شرکت‌هایی که سقف قیمت نفت روسیه را رعایت نمی‌کنند مشمول اقدامات اجرایی مدنی یا کیفری می‌شوند. گروه انرژی راپیدان، شرکت تحلیل سیاست انرژی، احتمال می‌دهد این مجازات‌ها شامل جریمه باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن