هشدار: گرسنگی، شمار مهاجران از آفریقا را افزایش خواهد داد

وزیران کشور پنج دولت جنوب اروپا روز دوشنبه، ششم ژوئن با هشدار نسبت به افزایش قریب‌الوقوع شمار پناهجویان و مهاجران از آفریقا به دلیل بحران غذایی جهانی،‌ خواستار همبستگی بیشتر اتحادیه اروپا برای مدیریت چالش فزاینده مهاجرت شدند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، این درخواست پس از دو روز گفت‌وگو و رایزنی وزیران کشور اروپایی در ونیز و از سوی ایتالیا،‌ یونان،‌ قبرس، مالت و اسپانیا مطرح شد. اجلاس ونیز برای بررسی آثار توقف صادرات غلات اوکراین به آفریقا به‌دلیل تجاوز نظامی روسیه برگزار شده بود.

نیکوس نوریس،‌ وزیر کشور قبرس به خبرنگاران گفت: «برای رویارویی [با بحران پیش رو] به یک سیاست استوار و مشترک اروپایی نیاز داریم.»

کشورهای جنوب اروپا که معبر اصلی ورود پناهجویان از قاره آفریقا، از راه دریای مدیترانه و اخیرا اقیانوس اطلس، به شمار می‌روند در سال‌های اخیر به‌شدت از رویکرد «ناعادلانه» اتحادیه اروپا در رویارویی با چالش مهاجرت انتقاد کرده‌اند. ایتالیا و یونان، دو دروازه اصلی ورود مهاجران آفریقایی به اتحادیه اروپا در یک دهه اخیر، شاهد افزایش قدرت گروه‌های راست افراطی بوده‌اند.

لوچیان لامورگس، وزیر کشور ایتالیا خواستار افزایش کمک به کشورهای مبداء مهاجران شد. ایتالیا برای جلوگیری از ورود مهاجران با کشور تونس توافق همکاری امضاء کرده است.

سازمان ملل متحد و همچنین تعداد زیادی از سازمان‌های مردم‌نهاد مدافع حقوق پناهجویان، توافق اتحادیه اروپا و دولت لیبی برای ممانعت از ورود پناهجویان به آب‌های شمال دریای مدیترانه را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

نوتیس میتاراچی، وزیر کشور یونان در همین نشست خواستار افزایش راه‌های قانونی مهاجرت به اروپا شد و گفت: «نمی‌توانیم به قاچاقچیان اجازه دهیم تصمیم بگیرند چه‌کسی به اروپا بیاید و چه کسی نیاید.»

دریای مدیترانه در بیش از یک دهه گذشته به «قبرستان مهاجران» مشهور شده است. هر ساله هزاران پناهجوی عمدتا آفریقایی، در راه رسیدن به دروازه‌های اروپا جان خود را در این دریا از دست می‌دهند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن