مقرر شد تا ۷۰ درصد دیماند در اختیار سیمانی‌ها قرار بگیرد

عضو هیئت‌مدیره انجمن کارفرمایی صنعت سیمان گفت: برخلاف سال‌های پیش که کارخانه‌های سیمان ۱۰ درصد دیماند (مقدار قدرتی است که از اداره برق خریداری شده است)‌ برقشان را دریافت می‌کردند، مقرر شده تا ۷۰ درصد دیماند در اختیار سیمانی‌ها قرار بگیرد و این خبر خوبی برای سیمانی‌هاست.

به گزارش «انرژی امروز» احمدرضا عمرانی‌فرد، عضو هیئت‌مدیره انجمن کارفرمایی صنعت سیمان و مدیر‌عامل سیمان‌ اردستان می‌گوید: بر خلاف سال گذشته که در زمان خاموشی‌ها، ۱۰‌ درصد دیماند برق خریداری شده شرکت‌های سیمان در اختیار آنها قرار گرفت، با همکاری وزارت نیرو مقرر شده تابستان امسال در صورت خاموشی، شرکت‌ها بتوانند از  ۷۰ درصد دیماند برق خریداری‌شده برای ادامه تولید بهره ببرند. در مجموع این میزان برای صنعت سیمان حدود ۵۰۰ مگاوات خواهد بود و امیدواریم دولت به این قول عمل کند.

وی با اشاره به اینکه قطع برق بدون هماهنگی با کارخانه‌ها، به کوره شرکت‌های سیمان آسیب می‌زند، می‌افزاید: با ناهماهنگی در قطع برق آجر نسوز کارخانه‌ها دچار شوک حرارتی می‌شود و ضررهای چندین میلیاردی را بر شرکت‌ها تحمیل می‌کند؛ حتی چنانچه خاموشی با هماهنگی هم انجام شود، به دلیل اینکه حدود ۳۶ ساعت سرد و گرم کردن کوره‌ها  طول می‌کشد، تولید را دچار وقفه می‌کند..

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارخانه‌های سیمان به دلیل قدیمی‌ بودن از مدار خارج می‌شوند و اگر کشور توسعه پیدا کند، مصرف سیمان امری حتمی ‌است، می‌گوید: کشورهای در حال رشد سرانه مصرف ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کیلو داشته‌اند و امروز بعد از ساخت زیربناها به حدود ۶۰۰ کیلوگرم رسیده است. ما در سال گذشته ۵۹ میلیون تن مصرف داشتیم که سرانه مصرف ما به حدود ۷۰۰ کیلوگرم  رسیده است. این در حالی است که کشور ما پراکندگی جغرافیایی بالایی دارد و نیازمند زیر‌ساخت‌های بسیار زیادی است. بنابراین اگر قرار بر سازندگی باشد، ۱۱۰ میلیون تن تولید سیمان نیاز داریم.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، عضو هیئت‌مدیره انجمن کارفرمایی صنعت سیمان ادامه می‌دهد: تا سال ۹۳ سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش مصرف سیمان را شاهد بودیم اما از این سال تا  سال ۹۸ کاهش پیدا کرد و دو سال اخیر دوباره مصرف افزایش یافت. در همان سال۹۳ حدود ۶۳ میلیون تن مصرف داخلی سیمان را شاهد بودیم در حالی که سال گذشته بعد از دو سال رشد به ۵۹ میلیون تن رسیدیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن