همچنان در تابستان با تنش آبی مواجه هستیم

کارشناس حوزه منابع آب گفت: حتی اگر خوشبینانه در فروردین بارش داشته باشیم باضافه آب معادل ذوب برف، همچنان در تابستان و 8 ماهه سال آینده با تنش آبی و کمبود مواجه می‌شویم بنابراین حتما نیازمند سلسله برنامه‌های هوشمندانه هستیم.

به گزارش «انرژی امروز» عباسقلی جهانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره چالش‌های آبی سال 1402 اظهار داشت: هر اندازه زمان پیش‌بینی طولانی‌تر شود عدم قطعیت‌ها زیاد است، ما اصولا اطلاعات و پایه‌های بنیادی و زیرساخت لازم برای پیش‌بینی وضعیت منابع آبی با درجه احتمال تحقق بالا نداریم و پیش‌بینی‌ها به صورت کلی  است و به صورت کمی، محلی و منطقه‌ای نداریم.

وی افزود: آنچه که تاکنون اتفاق افتاده نشان می‌دهد هنوز نسبت به میانگین درازمدت فاصله داریم ولی پیش‌بینی کوتاه‌مدت یک ماه آینده نشان می‌دهد که فروردین بارندگی‌هایی خواهیم داشت از طرف دیگر پوشش برفی در بخش‌هایی از کشور مخصوصا زاگرس قابل توجه است؛ درست که درجه حرارت بالا برود تصعید صورت می‌گیرد و آب معادل برف‌ها کاهش پیدا می‌کند اما در هر حال ذخیره طبیعی است و اینها جنبه خوش‌بینانه است. اما واقعیت اینکه تقاضا به حدی رسیده با 10 درصد خشکسالی کمتر و یا بیشتر مشکل مدیریت تقاضا حل نمی‌شود.

این کارشناس حوزه منابع آب گفت: حتی اگر خوشبینانه در فروردین بارش داشته باشیم باضافه آب معادل ذوب برف همچنان در تابستان و 8 ماهه سال آینده با تنش آبی و کمبود مواجه می‌شویم بنابراین حتما نیازمند سلسله برنامه‌های هوشمندانه هستیم.

وی بیان داشت: شرایط کشور ما به گونه‌ای است که وقتی باران می‌بارد خوشبینی ایجاد می‌شود که گویا مسئله حل شده و مسئولین موضوع را فراموش می‌کنند و وقتی با کمبود آب مواجه می‌شویم به تکاپو می‌افتیم، این رویه را در ادبیات مدیریت آب در سطح جهان سیکل باطل می‌گویند یعنی با یک بارندگی همه چالش‌های آبی فراموش می‌شود و با بروز خشکسالی به فکر چاره می‌افتند.

جهانی خاطرنشان کرد: ما اکنون با این چرخه باطل همانند نقاطی که برنامه‌ریزی وجود ندارد؛ مواجهیم، اینکه در تابستان خشکسالی باشد و یا مشکلی نباشد به این مفهموم نیست که برای مدیریت خشکسالی برنامه نداشته باشیم. در کشورهایی که موفق شدند که مدیریت به مفهوم واقعی انجام شود در سناریوهای مختلف پیش‌بینی‌ها را هم در بعد زمانی و هم مکانی انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: در نقاط مختلف جهان حتی مناطق پرآب سناریوهای مختلف طراحی می‌کنند و برنامه عمل تعریف و تقسیم مسئولیت دارند و برای هر کدام از نهادها مشخص می‌کنند که چه کاری انجام دهند بعبارت دیگر drop manegment و یا  مدیریت خشکسالی دارند اما در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد و فقدان این حلقه بزرگ در مدیریت آب کشور به عیبنه مشاهده می‌شود.

این کارشناس حوزه آب بیان داشت: ما در کشور برنامه ای حداقل بلندمدت برای مدیریت خشکسالی نداریم در حالی که مسئولین باید این موضوع را بصورت فرابخشی در دستور کار قرار دهند و برای هر سناریویی برنامه عمل داشته باشیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن