واشنگتن پست: چین در حال ساخت پهپاد‌های جاسوسی مافوق صوت است

واشنگتن پست روز سه‌شنبه نوشت ارتش چین قصد دارد به زودی یک پهپاد جاسوسی به ارتفاع بالا بفرستد که سرعتش حداقل سه برابر سرعت صوت است.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، این روزنامه با استناد به یک سند محرمانه درز پیدا کرده از آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی آمریکا این گزارش را نوشته است.

این سند که یورونیوز نمی‌تواند آن را به صورت مستقل تایید کند، دارای تصاویر ماهواره‌ای است که در تاریخ ۹ اوت ثبت شده است. در این تصاویر دو پهپاد شناسایی با پیشرانه موشکی «دبلیو.زد-۸» در یک پایگاه هوایی در شرق چین، در حدود ۳۵۰ مایلی (۵۶۰ کیلومتری) از شانگهای نشان داده می‌شود.

ارزیابی‌‌های ایالات متحده در این سند نشان می‌دهد که ارتش آزادیبخش خلق چین «تقریباً به طور قطع» اولین واحد هوایی بدون سرنشین خود را در این پایگاه ایجاد کرده است.

تا کنون وزارت دفاع ایالات متحده و مقامات چینی در این‌باره اظهار نظری نکرده‌‌اند.

واشنگتن پست گفته است این اطلاعات را از میان ده‌ها سند محرمانه‌ نظامی آمریکا یافته که در هفته‌‌های گذشته توسط یکی از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست در فضای مجازی منتشر شد.

اف‌بی‌آی روز پنجشنبه جک تیشیرا ۲۱ ساله را به دلیل افشای این اسناد دستگیر کرد.

واشنگتن از آسیب‌هایی که ممکن است از طریق درز این اطلاعات محرمانه ایجاد شده باشد، به شدت نگران است.

در سال‌های اخیر چین بارها تلاش کرده است اطلاعاتی را از کشورهای دیگر جمع آوری کند.

در ماه‌های گذشته مقامات ایالات متحده از وجود یک بالن جاسوسی چینی در آسمان این کشور خبر دادند. هرچند آن زمان پکن ادعا کرد این یک بالن هواشناسی بود که مصارف علمی و تحقیقاتی داشت اما مقامات آمریکایی آن را وسیله‌ای برای جاسوسی دانستند و در نهایت آن را توسط یک جنگنده سرنگون کردند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن