وزیر نیرو: میزان دسترسی به آب شرب شهری در کشور ۹۹.۸ درصد است

وزیر نیرو به اقدامات وزارت نیرو برای رفع تنش آبی در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش اخیر بانک جهانی میزان دسترسی به آب شرب شهری در کشور ۹۹.۸ درصد است که متوسط آن در جهان ۸۵ درصد و در خاورمیانه و غرب آسیا ۸۳ درصد است. همچنین میزان دسترسی به آب شرب روستایی در کشور ۸۲ درصد است که متوسط جهان ۵۹ درصد و متوسط منطقه ۶۹ درصد است.

به گزارش «انرژی امروز» علی اکبر محرابیان ادامه داد: گروه‌های جهادی و پیمانکاران را پیش‌بینی کردیم. عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در حال حاضر حدود ۴۲ درصد با پیشرفت فیزیکی این طرح روبرو هستیم و آبرسانی ۳۵۰۰ روستا به طور قطعی تمام شد و آبرسانی به سایر روستاها با پیشرفت‌های ۸۰ – ۹۰ درصد در حال انجام است و برخی از روستاها نیز در انتظار آغاز اجرای این طرح هستند. به عبارت دیگر برنامه‌ریزی شده تا پایان دولت ۱۰ هزار روستای با مشکل تامین آب، آبرسانی شود.

۲۳ درصد روستاها در طرح جهاد آبرسانی سهم سیستان و بلوچستان است

محربیان درباره آبرسانی به روستاهای استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان به دلیل محدودیت‌ها و ضعف آبرسانی در سال‌های گذشته بیشترین سهم ۱۰ روستا برای این استان پیش‌بینی شده است؛ بالغ بر ۲۳ درصد کل این طرح در استان سیستان و بلوچستان متمرکز شده است. امید است با تامین به موقع اعتبار این طرح‌هاف تا پایان دولت سیزدهم ۱۰هزار روستا و سهم استان سیستان و بلوچستان به اتمام برسد.

وی درباره حق‌آبه هیرمند بیان کرد: اخیرا همکاران ما بازدیدی از ایستگاه آبسنجی دهراود هیرمند صورت دادند. این بازدید نشان داد خشکسالی در افغانستان نیز جدی است اما به نسبت میزان بارشی که در کشور افغانستان شده در منطقه حوضه آبریز هیرمند ایران دارای سهم بوده و این سهم حق قانونی ما است که مطالبه می‌کنیم و بهتر است که اطلاعات تکمیلی را وزارت امور خارجه بدهد اما به طورکلی در تامین آب شرب منطقه چه زاهدان و چه سیستان که ۹۰ درصد آن از هیرمند تامین می‌شود، طرح‌های متعددی را با آب هیرمند یا بدون آب هیرمند اجرا می‌کنیم تا در تامین آب شرب این مناطق مشکلی ایجاد نشود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در زمینه انتقال آب دریا، فلات مرکزی و  شرق کشور در برنامه اجرایی قرار دارند و عملیات اجرایی طبق برنامه در حال انجام است. پروژه شرق کشور بالغ بر ۱۲ درصد پیشرفت دارد، برنامه‌ریزی شده است که منطقه سیستان و بلوچستان سریع‌تر آبرسانی شود و در ادامه استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی از این طرح بهره‌مند می‌شوند. عملیات اجرایی خط دوم انقال آب دریا به استان یزد و استان کرمان آغاز شده و نیز انتقال آب دریا به استان اصفهان با سرعت خوبی در حال انجام است. در طرح استان فارس نیز از منطقه پارسیان به لامرد آبرسانی می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن