وضعیت 91 درصد از مولدهای برق مطلوب است

مدیرعامل توانیر درباره وضعیت مولدهای اضطراری مراكز درمانی و بیمارستانی گفت: در سال گذشته از بین 841 مركز مورد بررسی، وضعیت 91 درصد از مولدهای برق مطلوب و آماده بكار بوده است.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو؛ آرش كردی در یازدهمین رزمایش سراسری ارزیابی آماده بكاری مولدهای برق اضطراری مراكز حیاتی، حساس و مهم كشور كه امروز با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل كشور در مركز پایش صنعت برق توانیر برگزار شد، گفت: در دنیا دسترسی برق در بخش روستایی 82 درصد و در ایران99.7  درصد است.

به گفته كردی، از ابتدای انقلاب تاكنون جمعیت مشتركان برق كشور با رشد 11 برابری به 39 میلیون، ظرفیت نصب شده نیروگاهی از 7024 مگاواتی با رشد 13 برابری به 88 هزار و 757 مگاوات و پیك بار شبكه با رشد 20 برابری به 3486 مگاوات به 69457 مگاوات رسیده است.

مدیرعامل توانیر همچنین در خصوص وضعیت مصرف برق در كشور نیز گفت: در حال حاضر 36 درصد از برق كشور در بخش صنعتی، 32 درصد خانگی، 15درصد در بخش كشاورزی، 8 درصد بخش عمومی، 7 درصد در بخش تجاری  2 درصد در بخش روشنایی معابر به مصرف می‌رسد.

كردی درباره وضعیت همكاری مشتركان در دوران اوج مصرف برق نیز گفت: جلب مشاركت مشتركان در برنامه‌های مدیریت بار از 85 هزار مشترك در سال 1396 به بیش از 456 هزار مشترك در سال جاری افزایش پیدا كرده است.

وی درخصوص وضعیت آماده بكاری مولدهای برق اضطراری نیز گفت: در سال جاری از بین 4019 مركز مورد بررسی، مولدهای اضطراری 86 درصد از مراكز آماده بكار بوده و تنها 9 درصد فاقد مولد بوده‌اند.

به گفته مدیرعامل توانیر تعداد مراكز مورد ارزیابی از 11 مركز در سال 1391 به 4019 مركز در سال جاری افزایش یافته است.

كردی درباره وضعیت مولدهای اضطراری مراكز درمانی و بیمارستان نیز اظهار داشت: در سال گذشته از بین 841 مركز مورد بررسی، وضعیت 91 درصد از مولدها مطلوب و آماده بكار بوده است.

وی ادامه داد: در بخش استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز سال گذشته از بین 346 مركز مورد ارزیابی، وضعیت 45 درصد مطلوب و 46 درصد فاقد مولد بوده‌اند.

مدیرعامل توانیر همچنین اضافه كرد: ایجاد اطمینان از تداوم خدمات در برخی از مراكز در زمان بحران، همكاری برخی از مراكز در گذر از پیك سال 1401 و كمك در پایداری شبكه و كمك مولدهای برق خود تامین در اصلاح منحنی بار مصرف روزانه و تغییر فرهنگ مصرف  از جمله دستاوردهای حاصل از ارزیابی‌های آماده بكاری مولدهای اضطراری بوده است.

كردی درباره چگونگی مدیریت پیك بار تابستان نیز اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته باید اقداماتی صورت می‌گرفت كه به هیچ عنوان كاهش تولید و افزایش قیمت صورت نگیرد به همین دلیل آرایش تولید را در سه ماهه اول به گونه‌ای ایجاد كردیم كه این دو مسئله دچار معضل نشود.

مدیرعامل شركت توانیر با اشاره به جمع برنامه‌های مدیریت بار اعم از جابه جایی، كاهش استراتژیك بار و مدیریت مصرف خانگی اظهار كرد: 9843 مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفت و نتیجه این اقدام نیز عدم هیچگونه خاموشی برای مشتركان خانگی بود.

به گفته وی، نزدیك به 6000 مگاوات افزایش ظرفیت قرار بود ایجاد شود كه این مسئله اتفاق افتاد و مجموع این اقدامات موجب شد كه صنایع فولادی رشد قابل توجهی داشته باشند، به طوری كه 14.5 درصد صنایع بزرگ، 4.5 درصد صنایع كوچك و بخش كشاورزی سه درصد رشد داشته است. همچنین مصرف برق عمومی و ادارات با 33 درصد و مصرف بخش خانگی با 4.5 درصد كاهش مواجه بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل برق كشور نیز در سخنان خود با اشاره به اینكه مصرف برق و انرژی در كشور افزایش پیدا كرده است، تصریح كرد: بهینه سازی وابستگی صنایع پیش تولید و صنایع زیرساختی به برق از ضروریات كنونی است.

سردار غلامرضا جلالی اضافه كرد: در دوسال گذشته با توجه به بیماری كرونا، با دوچالش وابستگی مردم به فضای مجازی و خدمات اینترنتی و وابستگی بخش های ارتباطی به برق مواجه بودیم.

سردار جلالی ادامه داد: برای حل این مسئله باید با روش‌های متنوع به سطح قابل قبولی از وابستگی برسیم تا در صورت بروز هرگونه اختلال در شبكه برق، با قطع خدمات مواجه نشویم.

وی تصریح كرد: زیرساخت شبكه برق به عنوان زیرساخت مادر همه زیرساخت‌های حیاتی محسوب می‌شود كه دارای بیشترین وابستگی متقابل با سایر زیرساخت‌های عمومی و حیاتی است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن