وعده آمریکا به اوکراین برای ارسال سیستم دفاع هوایی پیشرفته

پس از حملات متعدد موشکی روسیه به کی‌یف، بایدن به زلنسکی وعده داد آمریکا سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. آلمان نیز پیشتر اعلام کرده بود به اوکراین سیستم دفاع هوایی ارسال می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در یک مکالمه تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین به او قول ارسال یک «سیستم دفاع هوایی پیشرفته» را داد.

بایدن در این مکالمه تلفنی که دوشنبه شب ۱۰ اکتبر انجام شد، اطمینان داد که اوکراین را «همچنان با همه تجهیزاتی که برای دفاعش نیاز دارد» تامین خواهد کرد. رییس جمهور آمریکا همچنین به زلنسکی پس از حملات هوایی گسترده روسیه به کی‌یف و سایر شهرهای اوکراین تسلیت گفت.

ولودیمیر زلنسکی با انتشار پیامی در توییتر، این مکالمه را سازنده خواند و تاکید کرد که دفاع هوایی اولویت اول اوکراین است. او همچنین نوشت که کشورش به رهبری ایالات متحده در موضع‌گیری سخت کشورهای گروه G7 و نیز حمایت از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نیاز دارد.

گروه هفت قرار است در این باره روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر جلسه فوق‌العاده برگزار کند.

در رشته حملات هوایی و موشکی روسیه به شهرهای اوکراین در روز دوشنبه ۱۰ اکتبر، بنا به گفته پلیس اوکراین حداقل ۱۱ نفر کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند. در جریان این حملات برای اولین بار از ماه ژوئن، کی‌یف، پایتخت اوکراین نیز هدف قرار گرفت. روسیه در این روز مجموعا ۸۰ فروند موشک به اوکراین شلیک کرد.

مسکو دلیل این حملات را انفجار پل کریمه عنوان کرد. در جریان این انفجار که روز ۱۷ مهر روی داد، بخشی از این پل مهم که ارتباط شبه جزیره کریمه با خاک روسیه را برقرار می‌کند، تخریب شد. اوکراین دست داشتن در این انفجار را رد کرده اما روسیه می‌گوید این عملیات از سوی نهادهای امنیتی اوکراین بوده است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفته در صورت ادامه «حملات تروریستی» پاسخ مسکو شدیدتر خواهد بود.

آلمان: همه کار می‌کنیم

پیش از آمریکا، آلمان نیز به اوکراین قول ارسال سیستم دفاع هوایی داده بود. آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان با اشاره به حمله روسیه به کی‌یف و فرود آمدن یک موشک در کنار یک زمین بازی کودکان، در توییتر نوشت: « این شرم‌آور است و به هیچ روی قابل توجیه نیست که پوتین شهرهای بزرگ و شهرندان غیرنظامی را با موشک هدف حمله قرار دهد. ما همه کار می‌کنیم تا دفاع هوایی اوکراین را هرچه سریعتر تقویت کنیم.»

وزیر دفاع آلمان نیز آنچه را که حدود دو هفته پیش در اودسا گفته بود بار دیگر تکرار کرد. کریستینه لامبرشت گفت: «در روزهای آینده اولین سیستم دفاع هوایی پیشرفته Iris-T SLM برای حفاظت از مردم اوکراین آماده خواهد بود.»

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین در پیام‌ ویدئویی شبانه‌اش به گفت‌و‌گوهایش با سران کشورها اشاره کرد. او روز دوشنبه علاوه بر رییس جمهور آمریکا با اولاف شولتس صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه، آندری دودا رییس جمهور لهستان و نیز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز تلفنی صحبت کرد.

زلنسکی همچنین با جاستین ترودو، مارک روته و لیز تراس نخست وزیران کانادا، هلند و بریتانیا نیز گفت‌و‌گو داشت.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن