وعده استاندار مرکزی برای تبدیل آذراب به هاب صنایع مرتبط با نیروگاه انرژی اتمی

استاندار استان مرکزی گفت: شرکت صنایع آذراب اراک مرکز توزیع کارهای بزرگ در حوزه نیروگاهی بویژه در حوزه انرژی اتمی خواهد شد.

به گزارش «انرژی امروز» از ایسنا، دکتر فرزاد مخلص‌الائمه اظهار کرد: بسیاری از پروژه‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه تولید و توسعه برق اتمی، در شرکت آذرآب اراک سازماندهی و راهبری می‌شود.

وی ادامه داد: این اتفاق با تلاش جمعی عوامل متعدد در دولت رخ داد. شرکت آذرآب یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی کشور و یک ابرصنعت به معنای واقعی و از مهم‌ترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی در منطقه است و ظرفیت صنعتی فوق‌العاده‌ای در اختیار این شرکت است‌ که با حداقل ۱۱ هزار مترمربع مساحت کارگاه‌های مسقف فعالیت می کند و به لحاظ برخورداری از کارگاه‌های یکپارچه، کم‌نظیر است و مشابه آن کمتر در کشور مشاهده می‌شود. کارگران و مهندسین ورزیده و باتجربه و گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی از کشورهای ایتالیا و ژاپن، ظرفیت منحصر به فرد و موقعیت کم‌نظیری را برای این شرکت در غرب آسیا و بعضا در سطح جهان ایجاد کرده اند.

وی افزود: شرکت آذرآب بعد از خصوصی‌سازی ناموفق و ممزوج به فساد در دهه ۸۰، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد و آمیخته‌ای از بحران‌ها گریبان این شرکت را گرفت. اوایل حضور ما در استان و اوایل دولت سیزدهم، این شرکت مشکلات متعددی از قبیل چک‌های برگشتی متعدد، مسدودی حساب‌های بانکی، بدهی‌های گسترده به تامین اجتماعی و سازمان مالیاتی، مشکلاتی در حوزه سهامداری، بحران کارگری، حقوق معوقه، بحران مدیریت، فقدان مدیریت، بحران تولید، تعطیلی کارگاه‌ها و مسدودی بسیاری از اقلام و تجهیزات گمرک را پیش پای خود داشت و موجی از یاس و ناامیدی بخشی از کارکنان و مدیران این شرکت را گرفته بود.

وی تصریح کرد: آذراب به عنوان یکی از صنایع مهم استان در کنار سایر صنایع سنگینی که در اراک قرار دارند، جایگاه ویژه‌ای دارد و ضروری بود که به آن توجه ویژه شود. پس از مواجهه با این شرایط، جلسات متعددی با ذی‌نفعان و ذی‌ربطان شرکت برگزار و دستگاه‌های متعددی را به استان دعوت کردیم و با آنها در استان و تهران جلسه برگزار کردیم. پیگیری‌های موثری از سوی نماینده ولی فقیه در استان در این رابطه صورت گرفت و جلساتی را با حضور معاون اول ریاست جمهور داشتیم و از همه مهمتر از ظرفیت سفر رییس جمهور به استان در اواخر تیرماه استفاده کردیم.

استاندار گفت: رئیس جمهور به محض ورود به اراک، بلافاصله وارد شرکت آذرآب شد و بازدیدی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های راکد و تعطیل شرکت داشت و دستوراتی صادر کرد که در راس این دستورات که بعدا به صورت کتبی ابلاغ شد، ضرورت تغییر مالکیت شرکت، تغییر سهامدار عمده شرکت و واگذاری سهام عمده به سهامدار و مالکیت واجد صلاحیت و اهلیت بود.

وی افزود: بخش عمده سهام شرکت در فرآیند خصوصی‌سازی و بدنبال حوادث حقوقی متعددی که بر شرکت در سال‌های پیش گذشته بود، به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه و اقماری بانک کشاورزی منتقل شود. طبیعتا شرکت آذرآبی که سازنده تجهیزات نیروگاهی، تجهیزات مربوط مرتبط با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع سیمان است، کمترین ارتباط را با حوزه جهاد کشاورزی دارد. این شرکت فاقد انگیزه برای فعالیت، سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه در گردش آذراب بود و توان آن را هم نداشت. با توجه به ابعاد شرکت و مشکلات تودرتو و پیچیده، این شرایط وجود نداشت که بانک کشاورزی بتواند فعالیت موثری داشته باشد.

وی ادامه داد: پس از دریافت دستور رئیس جمهور در آن مقطع، جلسات متعددی به صورت جدی برگزار شد. مذاکراتی با گروه مپنا و سازمان انرژی اتمی ایران صورت گرفت. رئیس سازمان انرژی اتمی دو مرتبه در اراک حضور پیدا کرده و از شرکت بازدید کرد و جلسات متعددی در سازمان انرژی اتمی برگزار شد. جلسات متعددی با وزارت جهاد کشاورزی، شخص وزیر کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس، بانک ملی و مراکز و مبادی مختلف از جمله حوزه معاونت اول ریاست جمهوری برگزار شد که در چند جا برای متوقف نشدن دستور رئیس جمهور به ما کمک کردند. در نهایت روز شنبه 17 دیماه پس از یک فراز و فرود طولانی و مفصل موفق شدیم تغییر مالکیت این شرکت را مشاهده کنیم و طی یک فرآیند قانونی و شفاف، سهام عمده شرکت آذرآب به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه در حوزه تولید و توسعه انرژی اتمی واگذار شد که این واگذاری نزدیک به ۳۰ درصد است.

استاندار مرکزی در ارتباط با پیامدهای این تغییر گفت: این رویداد حقوقی و سرمایه‌گذاری، یک سلسله رویدادهای بزرگ اقتصادی را برای مجموعه آذرآب، استان مرکزی و کشور رقم خواهد زد و تلقی من این است که شاید در چند سال گذشته، رویداد مثبتی با این ابعاد نداشتیم که گام‌های اول آن شکل گرفته است. آذراب شرکتی است که بالغ بر ۲۰۰ پروژه ملی را تولید کرده است و در حال حاضر ۳۰ پروژه ملی در دست اجرا دارد و بسیاری از شرکت‌های طرف قرارداد با آن، که تقریباً به طور کامل از ادامه فعالیت شرکت و برپا شدن آن ناامید شده بودند، متوجه شده‌اند که تغییر مدیریت و مالکیت می‌تواند شرایط جدید و روشنی را برای شرکت رقم بزند و بسیاری از آنها برای حل و فصل مشکلات قدیمی، پرونده‌ها و پروژه‌های باز و انعقاد قراردادهای جدید، پیش قدم شده اند.

وی اظهار کرد: این شرکت مدت‌ها مدیریت بلاتکلیفی داشت و مدتی مدیریت نداشت، بسیاری از مدیران استعفا دادند و حتی تصاویر حادثه تلخی که در جریان آن برخی از افراد به صورت غیر مسئولانه و به دلیل مسائلی است که در سال‌های گذشته شکل گرفت درب اتاق مدیر تولید کارخانه را جوش داده بودند در فضای مجازی منتشر شد. ولی اکنون این شرکت جهت حدود ۱۵۰ میلیون یورو قرارداد در حال مذاکره است و بزرگترین قرارداد تاریخ صنایع آذرآب در هفته‌های گذشته با یک شرکت بسیار صاحب‌نام خارجی منعقد شد که کار ارزشمندی در حوزه تجهیزات نیروگاهی است. در این مدت با تغییر مدیریت توانستیم شتابی را در فعالت این صنعت ایجاد کنیم.

مخلص‌الائمه گفت: از آنجا که شرکت آذراب، پیمانکار عمومی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع نیروگاهی است، با تغییر سهامداری صورت گرفته، اکنون هاب صنایع مرتبط با نیروگاه انرژی اتمی در منطقه خواهیم شد و بسیاری از پروژه‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه تولید و توسعه برق اتمی، در شرکت آذرآب سازماندهی و راهبری می‌شود و به طور طبیعی صدها شرکت در کنار فعالیت مجدد شرکت فعال خواهند شد و تلقی من این است که به سطحی به مراتب بالاتر از دوره شکوفایی خود در دهه ۷۰ باز خواهد گشت و شرایط موفق‌تر و پیشرو تری خواهد داشت و بسیاری از صنایع فعال می‌شود.

وی اظهار کرد: شرکت باید نیروی انسانی گسترده و ماهر جذب کرده، آموزش داده به دوره شکوفایی بازگردد. آذراب علاوه بر کارهایی که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه‌های دیگر انجام می‌داد، مرکز توزیع کارهای بزرگ در حوزه نیروگاهی به ویژه در حوزه انرژی اتمی خواهد شد.

استاندار مرکزی در ارتباط با زمان رسانه‌ای شدن این مسئله گفت: به طور کلی مصالحی حاکم بود. اولا مشخص بود که به کجا خواهد رسید. تا جمعه بعدازظهر نیز درگیر حواشی نسبت به واگذاری بودیم که غروب جمعه حل شد. در روز پنجشنبه پیگیری‌های زیاد از سوی مراجع متعدد در سطح ملی در حال انجام بود تا در نهایت در روز شنبه این اتفاق شکل بگیرد. در روزهای آینده، مدیران و مالکان جدید شرکت اطلاع‌رسانی مناسبی را خواهند داشت.

وی افزود: دکتر اسلامی ریاست سازمان انرژی اتمی، به طور جدی دستور آقای رئیس‌جمهور را دنبال کرد در حالی که می‌توانست پروژه‌های خود را با شرکت‌های دیگر مانند ماشین‌سازی یا به شکل دیگر با آذراب، پیش ببرد اما مصلحت مجموعه صنایع انرژی اتمی کشور و اجرای دستور رئیس جمهور را در اولویت قرار داد و این اقدام ارزشمند را شکل داد که اتفاق خوبی برای مجموعه صنعت استان است.

استاندار مرکزی در مورد انتظارات از مدیران، سهامداران و کارکنان شرکت گفت: شرکتی که در سال‌های طولانی با بحران‌ها و مشکلات پی در پی مواجه بود، در حال خروج از این شرایط است و گام‌های اول حرکت به سمت یک آینده روشن را برمی‌دارد. مدیران ارشد و میانی، کارکنان، کارگران، مهندسان و کارشناسان این شرکت و همه افرادی که در این مجموعه خود را ذی‌نفع و ذی‌حق می‌دانند، باید از اکنون نگاه متفاوتی به شرکت آذرآب و آینده آن داشته باشند. مهم‌ترین اولویت شرکت، افزایش بهره‌وری است.

وی ادامه داد: این شرکت دوره خاصی را گذرانده است و در ماه‌های اخیر به سختی حقوق پرسنل را تامین کرده‌ایم و کارگاه‌ها تعطیل بوده است. تلاش کردیم بخش زیادی از مواد اولیه شرکت از گمرک ترخیص شود و مواد دیگری وجود دارد که باید وارد شود. پروژه‌هایی که بیش از ۲۰ سال است به مشتریان تحویل داده شده اما در وضعیت تحویل موقت است و وضعیت آن برای مشتری و شرکت روشن نیست، وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود. کارهای زیادی هست که باید با تلاش تیم جدید مالکیتی و سهامداری شرکت شکل بگیرد.

وی در ارتباط با دوران مدیریت پیشین و جدید آذراب گفت: در دوره مدیریتی سابق شرکت، یکی از مسئولان عالی شرکت در طول چند سال، ۵ بار هم در محل شرکت حاضر نبود اما در این مدت کوتاه، رییس جدید هیئت مدیره شرکت بالغ بر ۲۵ بار در شرکت حضور داشته است. اعضای هیئت مدیره در تمام پروژه‌های شرکت در تمام استان‌ها به صورت میدانی حاضر شدند و این موج حرکت در شرکت، به چشم مشتریان آمده است. امیدواریم با تلاش مضاعف مدیران و کارکنان، سطح بهره‌وری را افزایش دهیم و سهامداران باید در تامین سرمایه در گردش و تامین مالی شرکت، حرکت موثری را انجام دهند.

وی در پایان این گفت و گو که در شبکه آفتاب انجام شد، از همه عواملی که در دستگاه‌های متعدد از جمله دبیرخانه شورای امنیت ملی، مدیران شرکت و بانک مرکزی که در رفع مسدودی موقت حساب‌های شرکت همراهی کردند که کار بزرگی برای خروج از رکود صددرصدی بود، تقدیر کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن