پروژه‌های آب شیرین کن گلستان متوقف است

یک نماینده مجلس گفت: مجوز شیرین سازی آب دریا اخذ شده اما هیچ کاری صورت نگرفته و نتیجه‌ای نداشته است. شیرین سازی آب دریا مستلزم حمایت دولت است و دولت باید برای خرید آب شیرین سازی شده تضمین بدهد اما اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش «انرژی امروز» رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با ایلنا، با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت آب استان گلستان اظهار داشت: ما در فصل زمستان هم در شهر گرگان و برخی شهرها و روستاهای استان قطعی آب داشتیم چون ۹۵ درصد آب شرب استان از چاه‌ها و منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود. آب‌دهی چاه‌ها هم بدلیل کاهش بارندگی و خشکسالی ۵۰ درصد کم شده یعنی خروجی آب چاه‌ها نصف و به ۱۰ لیتر بر ثانیه رسیده است.

وی  گفت: ما در استان برای تامین آب شرب اصلا سد نداریم. سد نرماب آماده نشده، از شیرین سازی آب دریا هم خبری نیست، برای سد میرداماد در بالادست گرگان هم هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برای تامین آب شرب استان دو راه وجود دارد؛ علاوه بر استفاده از منابع آب زیرزمینی یکی سد نرماب است که می‌تواند تا آزادشهر را آبرسانی کند اما هنوز آبگیری نشده است، یک روستا در دهنه سد واقع شده که باید تخلیه شود، هنوز تصفیه خانه سد کبودوال هم که می‌تواند آب علی آباد را تامین کند احداث نشده است. همچنین شیرین سازی آب دریا می‌تواند از غرب گرگان بندر گز، بندر ترکمن، کردکوی، گرگان و روستاهای پایین دست را آبرسانی کند. بنابراین زودبازده‌ترین راه برای تامین آب شرب آب دریا و اقدام در حوزه بسیار حائز اهمیت است.

وی با ابراز نگرانی از تامین آب و برق برای تابستان سال جاری بیان داشت: ما هشدار دادیم اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ما در کشور قطعی آب و برق خواهیم داشت کما اینکه در زمستان سال قبل هم قطعی آب و برق را شاهد بودیم.

سنگدوینی خاطرنشان کرد: مجوز شیرین سازی آب دریا اخذ شده اما هیچ کاری صورت نگرفته و نتیجه‌ای نداشته است. شیرین سازی آب دریا مستلزم حمایت دولت است، دولت باید برای خرید آب شیرین سازی شده تضمین بدهد اما اقدامی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: مجوز شیرین‌سازی حدود ۳۳ تا ۳۴ میلیون متر مکعب آب دریا گرفته شده که اگر اقدام شود ۱۶ تا ۱۷ میلیون  متر مکعب آب شیرین وارد خطوط انتقال خواهد شد.

نماینده مجلس تاکید کرد: اغلب شهرها و روستاهای استان مشکل تامین آب دارند اما از سوی قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اقداماتی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: شبکه‌های آب استان قدیمی است و ۲۰ تا ۳۰ درصد هدررفت آب داریم ولی قرارگاه از بودجه ۱۴۰۱ اقداماتی در دستور کار دارد که مشکل برطرف شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن