پست برق بهبهان برق کارخانه NGL900 شرکت مناطق نفت خیزجنوب را تامین خواهد کرد

مدیرعامل توانیر از آغاز بهره‌برداری از 27 پروژه انتقال و فوق توزیع برق همزمان با سفر رئیس جمهور به استان خوزستان خبر داد و افزود: همزمان با این سفر، بهره برداری از پروژه‌های توزیع برق نیز آغاز خواهد شد.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، آرش کردی افزود: این پروژه‌ها شامل 2389 مگاولت آمپر پست انتقال برق، 128 کیلومتر مدار خطوط انتقال برق، 25 مگاوات نیروگاه DG و 4.8 مگاوار بانک خازنی است که با هزینه 8700 میلیارد تومان توسط برق منطقه‌ای خوزستان اجرا و به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت توانیر مهمترین هدف اجرای این پروژه‌ها را افزایش پایداری شبکه برق استان برشمرد و افزود: بهبود سطح ولتاژ و قابلیت مانور شبکه انتقال برق خوزستان، تعدیل بار شبکه، تامین برق پروژه‌های صنعتی و… از دیگر اهداف اجرای این پروژه‌های برقی به شمار می‌رود.

کردی همچنین از پست برق بهبهان به عنوان پروژه ای یاد کرد که برق مورد نیاز کارخانه NGL900 شرکت مناطق نفت خیز جنوب را تامین خواهد کرد.

به گفته وی، این پست برق با سرمایه گذاری 2500 میلیارد ریال اجرا شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

بر اساس این گزارش، مایعات گازی (NGL) پس از تولید در کارخانه‌های گاز و گاز مایع به وسیله شبکه خطوط لوله به پالایشگاه مایعات گازی انتقال یافته و در ابتدا وارد سیستم تفکیک پالایشگاه می‌گردد که این سیستم مشتمل بر سه برج اتان زدا است. پروپان و بوتان از قسمت فوقانی برج‌های پروپان زدا و بوتان زدا خارج شده و برای جداسازی ترکیبات گوگردی و مرکاپتان‌های همراه خود به واحدهای شیرین سازی و مرکاپتان زدای (واحد مراکس) مربوطه انتقال می‌یابند. پس از این مرحله، محصولات پروپان و بوتان وارد عملیات رطوبت زدایی شده و در مرحله پایانی، محصولات یادشده با کمک یک سیستم تبرید، خنک می‌شوند.

محصولات پروپان و بوتان پس از سرد شدن تحت فشار زیاد در دمای 48- 20- به ترتیب در مخازن مربوطه، جهت صادرات و یا مصرف داخل کشور، ذخیره می‌شوند. بنزین خام طبیعی یکی دیگر از محصولات پالایشگاه گاز مایع بوده که محصول قسمت تحتانی برج بوتان زدا است.

این محصول پس از طی دو مرحله شیرین سازی ابتدا با محلول سودا- مراکس (در واحد مراکس) و سپس با محلول اسید سولفوریک 98 (درصد وزنی) در واحد سولفاینر از ترکیبات گوگردی و مرکاپتان‌ها عاری می‌گردد و پس از انجام آزمایش کنترل کیفی جهت صادرات در مخازن مربوطه ذخیره می‌شود. بخشی از گازهای (متان و اتان) خروجی از بالای برج اتان زدا نیز به مصرف سوخت پالایشگاه می‌رسد.

مدیرعامل توانیر همچنین در خصوص پروژه‌های توزیع برق نیز گفت: همزمان با سفر رئیس جمهور به خوزستان، بیش از یک هزار پروژه توزیع برق در کلانشهر اهواز و سطح استان خوزستان نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن