پیش بینی زمستان سردتر در آسیا، بحران انرژی را بدتر می کند

پیش بینی می شود زمستان پیش رو در آسیا زمستان سخت و سردی باشد و انتظار می رود این زمستان بحران انرژی را در آسیا بدتر کند.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، بادهای شدید آبهای سردتر را از اعماق اقیانوس در منطقه پسفیک به سطح می آورند. از این رو انتظار می رود دمای هوا در نیمکره شمالی کمتر از دمای نرمال همیشه باشد.

کشورهای مختلفی در این منطقه که از بزرگ ترین مصرف کنندگان انرژی دنیا هستند، با مشکل افزایش قیمت سوخت دست و پنجه نرم می کنند، به آن اضافه کنید مشکل کمبود برق را. قیمت زغال سنگ و گاز هم پیشتر افزایش یافته است.

چین

در اکثر مناطق شرقی چین دمای هوا کاهش یافته و به کمتر از میزان نرمال خود در این وقت سال رسیده است. در برخی از استان ها دمای هوا بین چهار تا 13 درجه کاهش یافته است. دانشمندان می گویند کاهش دمای هوا و زمستان های سخت می تواند بخشی از اثرات تغییرات اقلیم باشد.

ژاپن

در ژاپن هم انتظار می رود دمای هوا کمتر از میزان نرمال همیشه باشد. هواشناسی ژاپن پیش بینی کرده است که احتمال رخ داد لا‌نینا در پاییز و زمستان 60 درصد است. هرچند ژاپن تا حدی از بحران انرژی دور شده است اما با تجربه زمستان سخت سال گذشته خود را برای بحرانی جدید آماده نگه داشته است.

ژاپنی‌ها برآن هستند تا میزان واردات گاز خود را بیشتر کنند. پیشتر وزارت انرژی این کشور از شرکت های برق، گاز و نفت خواسته است که برای زمستان آماده باشند، در حال حاضر هم میزان ذخایر ال ان جی این کشور 24 درصد بیشتر از متوسط چهار سال گذشته است.

کره جنوبی

در کره جنوبی هم احتمالا وقوع زمستان سخت به دلیل پدیده الا نینا باشد. 15 روز پیش این کشور شاهد اولین بارش برف بود. در این کشور هم دولت به دنبال بیشتر کردن عرضه سوخت است. تعرفه واردات سوخت و ال ان جی هم احتمالا به صورت موقت کاهش می یابد.

هند

انتظار می رود دمای هوا در زمستان امسال در هند در برخی مناطق شمالی این کشور سه درجه کاهش یابد. بر عکس دیگر کشورها، در هند زمستان سردتر به کاهش مصرف انرژی منجر می شود چون تقاضا برای انرژی مورد نیاز سیستم های سرمایشی و تهویه مطبوع کمتر می شود.

از طرفی در هند پیش بینی شده است که بعد از فصل مونسون آب و هوای خشک تری در انتظار باشد. در مناطقی که مرکز تولید زغال سنگ هستند سیلاب در ماه های اخیر خسارت های بسیاری را باعث شده و همین امر به کاهش میزان عرضه زغال سنگ منجر شده است. زغال سنگ 70 درصد برق مصرفی هند را تامین می کند.

به غیر از این موارد، تغییرات اقلیم باعث شده است که میزان یخ سطح آب در دریای کارا (Arctic’s Kara Sea) در شمالگان کاهش یابد که خود باعث به وجود آمد مناطق پر فشار می شود. همین امر باعث خواهد شد در سراسر شمال شرق آسیا هوا سردتر شود. چنین رخ دادی در زمستان گذشته هم اتفاق افتاد.

از سویی ورتکس‌های قطبی هم احتمالا ضعیف تر از همیشه خواهند بود و به این ترتیب هوای سردتر رو به سوی جنوب خواهد داشت.

به این ترتیب دانشمندان هواشناسی پیش بینی می کنند در آسیا و در شمال شرق این قاره زمستان سردتری را شاهد باشیم. و با وجود بحران فعلی انرژی و افزایش قیمت سوخت و گاز طبیعی و نیز نفت، باید دید ابعاد این بحران تا چه حد بیشتر خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن