پیمان دریایی اوکوس؛ آمریکا و بریتانیا زیردریایی هسته‌ای به استرالیا می‌دهند

رهبران ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا از جزئیات طرح خود برای ایجاد ناوگان جدید زیردریایی‌های هسته‌ای با هدف مقابله با نفوذ چین در منطقه هند و اقیانوس آرام پرده‌برداری کردند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، در بیانیه مشترکی که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است که در چارچوب پیمان موسوم به «اوکوس / AUKUS»، کانبرا در آینده، دست‌کم سه فروند زیردریایی هسته‌ای از واشنگتن دریافت خواهد کرد. قرار است در این ناوگان جدید از پیشرفته‌تری فناوری‌های روز از جمله رآکتورهای رولز رویس ساخت بریتانیا استفاده شود.

در صورت تحقق این وعده، استرالیا هفتمین کشوری خواهد بود که دارای زیردریایی تهاجمی هسته‌ای خواهد شد.

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده، آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا، و ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا، روز دوشنبه با حضور در پایگاه نظامی در سن دیگو کالیفرنیا، و در حالیکه دو زیردریایی از انواع مختلف میزوری و ویرجینیا نیز پشت‌سر آن‌ها مستقر بود، از این طرح رونمایی کردند.

بایدن منظور از زیردریایی‌ها هسته‌ای‌ را توضیح داد

پکن با واکنش به این خبر گفت که این توافق بزرگ دریایی «به صلح و ثبات لطمه می زند». علاوه بر این، هیئت چین در مقر سازمان ملل متحد نیز این سه کشور را به عقب انداختن تلاش‌های منع اشاعه هسته‌ای متهم کرد. در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: این سه کشور با پیگیری پیمان اوکوس «در مسیر اشتباه و خطرناک گام برمی‌دارند.»

استدلال چین اینگونه است که این پروژه «خطر شدید گسترش سلاح‌های هسته‌ای» را به دنبال دارد و ناقض معاهدات بین‌المللی است. اما سه کشور عضو پیمان اوکوس اطمینان خاطر داده‌اند که در این رابطه از نزدیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری دارند.

همچنین در دیدار رهبران سه کشور آمریکا، استرالیا و بریتانیا، جو بایدن گفت که هدف از این توافق تقویت صلح در منطقه است و تاکید کرد که این زیردریایی‌ها «دارای سوخت هسته‌ای هستند، نه اینکه مجهز به سلاح هسته‌ای باشد.»

زیردریایی‌های با سوخت هسته‌ای نسبت به سایر زیردریایی‌ها که با سوخت‌های متعارف عمل می‌کنند، رادارگریزتر و توانمندتر هستند و می‌توان از آن به عنوان وزنه تعادلی در برابر افزایش توان نظامی چین استفاده کرد.

انتظار می‌رود استرالیا زیردریایی‌های خود را در اوایل دهه ۲۰۴۰ تحویل بگیرد. در همین حال، زیردریایی‌های بریتانیایی از اوایل سال ۲۰۲۷ میلادی در آب‌های استرالیا مانور خواهند داد تا دانش کار با این زیردریایی‌های را به نیروهای استرالیایی منتقل کنند.

جزئیات توافق در سه فاز اجرایی خواهد شد که در فاز آخر آن، استرالیا و بریتانیا مشترکا در ساخت زیردریایی‌های روزآمد شده مشارکت خواهند داشت.

تمام ترتیبات امنیتی که آمریکا در پیرامون چین ایجاد کرده است

اوکوس برگرفته و تلفیق شده حروف اول نام سه کشور استرالیا، بریتانیا و آمریکا می‌باشد. این پیمان تنها یکی از چندین ترتیبات امنیتی تحت رهبری ایالات متحده است که موجب خشم مقامات پکن شده است.

یکی دیگر از این پیمان‌ها موسوم به «کواد» یا پیمان چهارجانبه است که بین کشورهای استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده است. کشورهای عضو صراحتا اعلام کرده‌اند که برای مقابله با اقدامات تهاجمی چین، قصد دارند از ظرفیت آمریکا در منطقه استفاده کند.

علاوه بر این ها یک پیمان دیگر نیز بین ایالات متحده و فیلیپین وجود دارد که به نیروهای آمریکایی دسترسی بیشتری به پایگاه های فیلیپینی داده می‌شود.

حمایت نظامی و سیاسی ایالات متحده از تایوان نیز در سال های اخیر نیز با واکنش‌های تهدیدآمیزتری از سوی پکن مواجه شده است.

مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن