چرا پالایشگاه‌سازی در دیگر کشورها مهم است؟

سفیر سابق ایران در ونزوئلا گفت: ما بیش از 40 سال مقاومت کردیم و توانستیم از بسیاری مشکلات عبور کنیم به طوری که امروز حل مشکل کشورهای نفتی که اخیرا تحریم شده‌اند برای ما کوچک است.

به گزارش «انرژی امروز» احمد سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ساخت پالایشگاه‌های فراسرزمینی اظهار داشت: ما یک کشور  نفتی هستیم که سابقه ده‌ها سال فعالیت پالایش نفت را داریم و متخصصین قابل و بالایی داریم که نوآوری زیادی دارند، بنابراین بدنبال صدور خدمات فنی و مهندسی نفتی به همه کشورها هستیم.

وی افزود: اگرچه تحریم‌ها برای ما بسیار سخت بوده است اما باعث شده توانایی‌هایی بدست بیاوریم که امروز بتوانیم به کشورهای دیگر هم کمک کنیم. ما بیش از 40 سال مقاومت کردیم و توانستیم از بسیاری مشکلات عبور کنیم به طوری که امروز حل مشکل کشورهای نفتی که اخیرا تحریم شده‌اند برای ما کوچک است.

سفیر سابق ایران در ونزوئلا گفت: کشور ونزوئلا دارنده بیشترین ذخایر نفتی جهان است و پالایشگاه‌های متعددی داشته و بنزین را به بسیاری کشورها از جمله امریکا صادر می‌کرده است اما به دلیل تحریم‌ها و جنگ اقتصادی پالایشگاه‌های این کشور افت کرد و تا جایی که ظرفیت پالایشگاه‌ها به ۱۰ درصد درصد رسید.

وی تاکید کرد: راه‌اندازی و رساندن این پالایشگاه‌ها برای متخصصین ما به ظرفیت اسمی سخت نیست و کاری اقتصادی و سودمند برای دو کشور است و پول آن را هم به صورت نقدی و مشارکت دریافت می‌کنیم.

سبحانی بیان داشت: یکی از مشتریان نفتی ما کشور ونزوئلا است و این رابطه دو طرفه است یعنی ما هم یکی از مشتریان بزرگ نفتی ونزوئلا هستیم، ما نفت سبک و کاندنسیت و ونزوئلا هم نفت سنگین و فوق سنگین را به کشور ما صادر می‌کند و با اختلاط این دو نوع نفت؛ محصول جدید به دست می‌آید که ارزش افزوده هم ایجاد می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر ظرفیت پالایشگاه‌های ونزوئلا به دلیل اینکه نیاز به نوسازی دارند، پایین آمده در نتیجه برای بازسازی آنها مشارکت می‌کنیم طبیعی است که بخشی از تولید این کشور را وارد کنیم و یا اینکه در بازارهای مختلف بفروشیم به این ترتیب هم در فروش فراورده و هم خدمات فنی و مهندسی سود خواهیم کرد و این یک معامله برد-برد برای دو کشور است.

سفیر سابق ایران در ونزوئلا خاطرنشان کرد: ما با تمامی کشورهای اوپک می‌توانیم در زمینه ساخت پالایشگاه فراسرزمینی همکاری کنیم، ضمن اینکه کشورهای تحت تحریم مشتریان بهتری هستند، علاوه بر این قیمت و کیفیت کالاهای ما این مزیت را ایجاد می‌کند که بتوانیم در صادرات قطعات و خدمات پالایشگاهی حضور داشته باشیم،

وی در ادامه بیان کرد: شوروی قبل از فروپاشی تکنولوژی خاص خود را داشت، اما بعد از فروپاشی تکنولوژی غربی استفاده کردند و در نتیجه زمانی که تحریم شدند آمادگی نداشتند صنایعی را که غربی شده بود حفظ کنند اما امروز کارشناسان ایرانی به راحتی این کار را انجام می‌دهند، ما خودمان تحت تحریم هستیم ممکن است در مسائل سخت‌تر کمبودهایی داشته باشیم اما مشکلات دیگر کشورها را می‌توانیم حل کنیم، بنابراین  باید از این فرصت استفاده کنیم.

جواد اوجی روز یکشنبه (۲۴ مهرماه) از راه‌اندازی پالایشگاه فراسرزمینی در ونزوئلا خبر داده و گفته بود: این آرزوی دیرینه و ۴۳ ساله‌ای بود که تحقق یافت، نقطه آغاز این اقدام در ونزوئلا بود و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در دیگر نقاط نیز ادامه خواهد یافت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن