چه رابطه‌ای بین میکروپلاستیک‌ها و کاهش اسپرم انسانی وجود دارد؟

میکروپلاستیک‌ها در بیضه‌های انسان یافت شده‌اند و محققان می‌گویند این کشف احتمالا با کاهش تعداد اسپرم در مردان مرتبط باشد.

به گزارش «انرژی امروز» دانشمندان 23 بیضه انسان و همچنین 47 بیضه سگ‌های خانگی را آزمایش کردند. آنها در هر نمونه آلودگی میکروپلاستیک پیدا کردند.

آنها دریافتند تعداد اسپرم‌ها در نمونه‌هایی که آلودگی PVC در آنها بالاست کمتر بود. این مطالعه بیانگر یک ارتباطی بین این دو هست اما تحقیقات بیشتری برای اثبات اینکه میکروپلاستیک‌ها باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها می‌شود، لازم است.

ده‌ها سال است که گفته می‌شود تعداد اسپرم‌ها در مردان در حال کاهش است و آلودگی‌های شیمیایی مانند آفت‌کش‌ها در این زمینه نقش دارد. همچنین اخیرا میکروپلاستیک‌ها در خون انسان، جفت و شیر مادر کشف شده‌اند که نشان‌دهنده آلودگی گسترده بدن افراد است. تأثیر این آلودگی‌ها بر سلامت هنوز ناشناخته است، اما در نمونه‌های آزمایشگاهی نشان داده شده که میکروپلاستیک‌ها به سلول‌های انسان آسیب می‌رسانند.

مقادیر زیادی زباله پلاستیکی در محیط رها می‌شود و میکروپلاستیک‌ها کل سیاره را از قله اورست گرفته تا عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌ها آلوده کرده‌اند. حالا بر کسی پوشیده نیست که بشر ذرات ریز را از طریق غذا و آب و همچنین تنفس وارد بدن خود می‌کند.

این ذرات می‌توانند در بافت‌های بدن وار شوند و باعث التهاب شوند. در ماه مارس، پزشکان پس از مشاهده خطر سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ زودهنگام در افرادی که رگ‌های خونی آنها با پلاستیک‌های میکروسکوپی آلوده شده بود، نسبت به اثرات بالقوه تهدید کنندگی این ذرات هشدار دادند.

پروفسور ژیاژونگ یو از دانشگاه نیومکزیکو در ایالات متحده می‌گوید: «در ابتدا، من شک داشتم که آیا میکروپلاستیک‌ها می‌توانند به سیستم تولید مثل نفوذ کنند یا نه. زمانی که برای اولین بار نتایج مربوط به سگ‌ها را دیدم، شگفت‌زده شدم. وقتی نتایج نمونه‌های انسانی را دریافت کردم، حتی بیشتر متعجب شدم.»

بیضه‌های انسانی که در سال 2016 تجزیه و تحلیل شده‌اند از اجسادی بوده‌اند شامل مردان از 16 تا 88 سال سن. یو می‌گوید: «تأثیر این میکروپلاستیک‌ها بر نسل جوان نگران‌کننده‌تر است چون اکنون پلاستیک بیش از هر زمان دیگری در محیط وجود دارد.»

غلظت پلاستیک بیضه‌های انسان تقریبا سه برابر بیشتر از بیضه‌های سگ بود: 330 میکروگرم در هر گرم بافت انسان در مقایسه با 123 میکروگرم بافت بدن سگ. پلی‌اتیلن که در کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌شود و و پس از آن ذرات PVC، رایج‌ترین میکروپلاستیک یافت شده در بیضه بوده‌اند.

یو می‌گوید «PVC می‌تواند مواد شیمیایی زیادی را آزاد کند که با اسپرم‌سازی تداخل دارند و حاوی موادی‌ست که باعث اختلال در کار غدد درون ریز می‌شود.»

یک مطالعه کوچکتر در چین در سال 2023 نیز میکروپلاستیک‌ها را در شش بیضه انسان و 30 نمونه مایع منی نشان داد. مطالعات اخیر بر روی موش‌ها گزارش داده که میکروپلاستیک‌ها تعداد اسپرم‌ها را کاهش داده و باعث اختلالات هورمونی می‌شوند.

این مطالعه در مجله Toxicological Sciences منتشر شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن