چه کسی هزینه های پاکسازی نشت نفت کشتی ژاپنی را می پردازد؟

بر اساس قرارداد بین المللی مسوولیت مدنی آلودگی های نفتی نفتکش ها 2001، که به طور مختصر قرارداد BUNKER خوانده می شود و سازمان بین المللی دریایی هم آن را قبول دارد، و از سال 2008 اجرایی شده است، مالک شناور مسوول هر نوع فاجعه و خسارتی است که نشت نفت به وجود می آورد. به این معنی که Nagashiki Shipping مسوول مستقیم خسارت های ناشی از به گل نشستن نفتکش Mauritius است.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، یک نفتکش ژاپنی با نام Mauritius در 25 جولای با یک صخره مرجانی در سواحل جزیره موریس برخورد کرد و باعث انتشار هزار تن نفت سوختی در اقیانوس هند و ایجاد وضعیت اضطراری محیط زیستی شد.

دانشمندان می گویند که این بدترین فاجعه محیط زیستی کشور موریس بوده و حیات وحش بسیاری را نابود کرد و آبهای این کشور را که سالانه هزاران گردشگر را به این مناطق می کشاند آلوده کرده است.

تاثیرات منفی این نشت نفت به مرور در حال آشکار شدن است. در حالی که سکنه این جزیره در تلاش برای پاک کردن این لکه نفتی هستند، ماهی ها و مارماهی های شناور بر سطح آب کاملا قابل مشاهده است.

 

نفتکش متعلق به کیست؟

مالک و بهره بردار این نفتکش Nagashiki Shipping است، شرکتی ژاپنی که می گوید خسارت های Mauritius جبران می شود. این شرکت ژاپنی می گوید دلیل رخ داد این فاجعه مشخص نیست اما در دست بررسی است.

این نفتکش 20 خدمه داشته و با پرچم پاناما در حال حرکت به سوی برزیل بوده است. اما بهره بردار Mauritius اعلام نکرده است که چرا این نفتکش چنین نزدیک به صخره های مرجانی در حال حرکت بوده است.

محموله این نفتکش 3800 تن نفت سوختی بوده است. یکی از تانکرهای آن هزار تن نفت به همراه داشته که بعد از به گل نشستن بدنه آن صدمه دیده و باعث نشت نفت شده است.

بر اساس گفته های مالک کشتی، تقریبا تمامی نفت باقی مانده در این نفتکش از آن تخلیه شده است.

 

مسوول کیست؟

بر اساس قرارداد بین المللی مسوولیت مدنی آلودگی های نفتی نفتکش ها 2001، که به طور مختصر قرارداد BUNKER خوانده می شود و سازمان بین المللی دریایی هم آن را قبول دارد، و از سال 2008 اجرایی شده است، مالک شناور مسوول هر نوع فاجعه و خسارتی است که نشت نفت به وجود می آورد. به این معنی که Nagashiki Shipping مسوول مستقیم اتفاقات رخ داده است.

غرامتی که باید مالک کشتی بپردازد بر اساس قرارداد 1976 تعیین می شود، یعنی قرارداد محدود سازی مسوولیت ادعاهای دریایی. در سال 1996 این قرارداد به روز رسانی شد. بر اساس این قرارداد مالک نفتکش باید اطمینان دهد که بیمه های ضروری را دارد.

Mauritius قرارداد ورژن سال 1976 را امضا کرده است که بر اساس آن میزان پرداخت این مالک به 18.7 میلیون دلار، برابر با 2 میلیارد ین، محدود می شود اما کشور ژاپن قرارداد سال 1996 را امضا کرده و بنابراین میزان پرداخت در محدود 7 میلیارد ین خواهد بود.

حالا باید دادگاه تعیین کند که خسارت ها بر اساس کدام قرارداد باید پرداخت شود.

 

بیمه ها

نفتکش Mauritius را شرکت Japan P&I Club بیمه کرده بود. تنها شرکت بیمه ژاپنی که بیمه حفاظت و غرامت شناورهای اقیانوس پیما را امضا کرده است. روز چهارشنبه این شرکت اعلام کرد در حال ارزایبی هایی از حادثه است تا بتوان به میزان هزینه دقیق پاکلسازی رسید.

البته دولت موریس می گوید هنوز زود است که بتوان ارزیابی دقیقی از هزینه ها ارائه است. شرکت Japan P&I Club فقط می تواند تا یک میلیارد دلار از این خسارت ها را پرداخت کند.

 

جابجایی نفتکش

جابجایی این نفتکش کار بسیار ظریفی است که احتمالا ماه ها طول خواهد کشید. فرانسه که جزیره موریس تحت قیومیت آن است، می گوید به پاکسازی منطقه کمک می کند، درحالی که ژاپن متخصصان خود را اعزام کرده است.

سازمان بین المللی دریانوردی می گوید کمک های فنی برای جابجی نفتکش و پاکسازی منطقه را در اختیار دولت موریس قرار می دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن