چگونه سالانه ۷۰ میلیارد متر مکعب گاز ذخیره کنیم؟

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: اگر ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی را در نظر بگیریم ما فقط با همین ظرفیت نیروگاهی می‌توانیم ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز صرفه‌جویی و ذخیره کنیم. علاوه بر آن در کشور ۸۰ هزارمگاوت پتانسیل احداث نیروگاه خورشیدی هم وجود دارد که می‌توانیم از مسیر احداث آنها نیز ۳۷ میلیارد متر مکعب گاز صرفه‌جویی کنیم، یعنی در مجموع ۷۰ میلیارد متر مکعب به اندازه کل گاز مصرفی نیروگاه‌های حرارتی کشور ذخیره‌سازی می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» محمدامین زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا، درباره توسعه تجدیدپذیرها در مناطق کمتر توسعه‌یافته و حاشیه‌نشین مرزی اظهار داشت: ما در ایران چند کانال اصلی بادی داریم که دو کانال در شرق کشور واقع شده است، طبق برآوردها فقط از همین دو کانال بادی در شرق کشور می‌توانیم ۳۰ تا ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی احداث کنیم که برای تولید برق نیازی به آب و سوخت ندارد، علاوه بر آن ما در مرزهای شرقی همسایگانی داریم که نیاز به برق دارند یعنی خیلی راحت می‌توانیم این برق را به افغانستان و پاکستان صادر کنیم. بنابراین درواقع صنعتی را راه‌اندازی کرده‌ایم که بدون نیاز به سوخت و آب مشتری صادراتی در نزدیکی ایران دارد، ضمن اینکه طبیعتا اشتغال هم ایجاد می‌کند.

با تجدیدپذیرها آب و سوخت ذخیره کنیم

وی افزود: آلمان ۱۰ کیلومتر وارد دریا شده و نیروگاه احداث می‌کند تا به سرعت باد ایران برسد، اما ما نصف ظرفیت تولید فعلی برق را ما فقط می‌توانیم از طریق نیروگاه بادی در شرق کشور تولید کنیم، در غرب کشور نیز با توجه به کوهستانی بودن مستعد نیروگاه خورشیدی است که نه نیاز به آب و سوخت دارد و هم اینکه اشتغال زیادی ایجاد می‌کند.

اشتغالزایی تجدیدپذیرها با خودرو رقابت می‌کند

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در ادامه گفت: در آلمان صنعت اصلی اشتغالزا خودرو است که ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است و صنعت تجدیدپذیر این کشور ۳۵۰ هزار شغل ایجاد کرده است، این اعداد بدان معنا است که حتی در کشوری مثل آلمان که بیشترین اشتغال از خودرو است صنعت تجدیدپذیر توانسته مثل صنعت خودرو اشتغالزایی کند.

منبع درآمد مطمئن در مناطق محروم

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما سامانه‌های معیشتی خورشیدی راه‌اندازی شده که به جای پول به خانواده‌هایی که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند، سامانه ۵ کیلوواتی خورشیدی داده می‌شود که محل درآمد آنها خواهد بود، این سامانه‌ها ۱۹ میلیون تومان در سال درآمد ایجاد می‌کنند که در مقایسه با یارانه معیشتی بزرگتر است و مضاف بر آن عزت نفس اشخاص نیز حفظ می‌شود، بنابراین تجدیدپذیرها قابلیت و پتانسیل نفوذ در مناطق محروم و دورافتاده را دارند، از طرف دیگر نیاز برق و امکان ذخیره‌سازی سوخت و آب هم وجود دارد، بعبارت دیگر یعنی این پروژه‌ها در کشور شدنی است، فقط عزم و هماهنگی بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را می‌طلبد.

چگونه۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ذخیره کنیم؟

زنگنه با اشاره به میزان ذخیره سوخت با احداث نیروگاه تجدیدپذیر در کشور تاکید کرد: اکنون کل مصرف گاز کشور به طور متوسط ۲۳۷ میلیارد متر مکعب است، کل صنعت نیروگاه‌های حرارتی کشور به طور متوسط سالانه ۷۰ میلیارد متر مکعب مصرف گاز دارند که بیش از بخش خانگی و سایر بخش‌ها است، اگر ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی را در نظر بگیریم ما فقط با همین ظرفیت نیروگاهی می‌توانیم ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز صرفه‌جویی و ذخیره کنیم.

نیروگاه‌های خورشیدی ۳۷ میلیارد متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌کنند

وی ادامه داد: علاوه بر مزیت نیروگاه‌های بادی برای ذخیره‌سازی سوخت گاز؛ در کشور ۸۰ هزارمگاوت پتانسیل احداث نیروگاه خورشیدی هم وجود دارد که می‌توانیم از مسیر احداث آنها نیز ۳۷ میلیارد متر مکعب گاز صرفه‌جویی کنیم، یعنی در مجموع ۷۰ میلیارد متر مکعب به اندازه کل گاز مصرفی نیروگاه‌های حرارتی کشور ذخیره‌سازی می‌شود.

با صرفه‌جویی یک سال سوخت مایع نیروگاهی ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث کنیم

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر بیان داشت: مهم‌تر اینکه همواره گفته می‌شود اگر ظرفیت خالی مصرف گاز داشته باشیم، می‌توانیم با نرخ خوبی صادرات داشته باشیم، سال گذشته نیروگاه‌های حرارتی ۸.۵ میلیارد دلار گازوئیل و مازوت سوزاندند که شکی در ظرفیت صادراتی این سوخت‌ها وجود ندارد، اگر این میزان سوخت مایع سوزانده نمی‌شد، قطعا بازار آن وجود دارد و براحتی صادر می‌شد، یعنی با ۸.۵ میلیارد دلار می‌توانیم ۱۴ هزار مگاوت نیروگاه خورشیدی احداث کنیم، در حالی که اکنون کل ظرفیت نیروگاه خورشیدی کشور ۴۰۰ مگاوات است اما چون در زمستان به مشکل کمبود گاز برمی‌خوریم، سوخت مایع به نیروگاه‌ها ارسال می‌شود، در صورتی که ارزش یک سال سوخت مایع را می‌توان ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث کرد که باعث می‌شود گاز ذخیره شود، سوخت مایع مصرف نشود، آلایندگی ندارد، مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها هم در زمستان متوقف شود.

فقط یارانه و حقوق و دستمزد مهم است

وی درباره دلیل مقاومت در برابر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر توضیح داد: اگر بنا باشد سوخت مایع به نیروگاه حرارتی ندهیم و هزینه این سوخت صرفه‌جویی شده را به تجدیدپذیرها بدهیم حدود ۴ سال زمان می‌برد که نیروگاه احداث شود و دولت به جای اینکه یک انرژی را همان لحظه مصرف کند باید سرمایه‌گذاری کند، در حالی که هیچوفت دید پروژه طولانی‌مدت نداشته و دلیل آن هم کسری بودجه است. فقط یارانه و حقوق و دستمزد مهم است و باقی مسائل اهمیتی ندارد و متاسفانه چندین سال است که کشور به همین شکل اداره می‌شود.

نیازی به سرمایه‌گذاری نداریم!

زنگنه با اشاره به جدول تبصره ۱۴ بودجه قانون تصریح کرد: طبق این جدول منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات گاز و فراورده وارد خزانه تبصره ۱۴ می‌شود که مصارف آن هم یارانه نقدی، دارو، گندم؛ مبارزه با فقر مطلق، سلامت و… است، علاوه بر آن بودجه تجدیدپذیرها را نیز شرکت‌هایی که پروژه‌های بهینه‌سازی اجرا می‌کنند تامین خواهند کرد اما در عمل جدول همیشه کسری بودجه دارد، بنابراین با توجه به این کسری برای دولت سرمایه‌گذاری اهمیتی ندارد و فقط جاری مهم است، زیر جدول هر سال یک پاورقی دارد که اگر منابع جدول دچار کمبود شود دولت موظف است یارانه بدهد و اعتباری که قرار است به تجدیدپذیر و بهینه‌سازی تخصیص یابد را می‌تواند حذف کند، مفهوم آن این است که نیازی به سرمایه‌گذاری نداریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن