ژانویه گذشته هفتمین ژانویه گرم تاریخ کره زمین بود

محققان مرکز ملی اقیانوسی و اتمسفری ایالات متحده می‌گویند کره زمین سال 2021 را با هفتمین ژانویه گرم تاریخ آغاز کرده است.

به گزارش «انرژی امروز» محققان NOAA می گویند این حرارت تاثیر خود را بر یخ های دریاها هم گذاشته و پوشش یخ دریاها در این مدت از میزان متوسط همیشگی کمتر بوده است.

بر اساس این گزارش در ماه ژانویه دمای سطح اقیانوس ها و زمین 0.80 درجه سانتی گراد بالاتر از متوسط دمای قرن بیستم بوده است و این ژانویه را تبدیل به هفتمین ژانویه گرم تاریخ 142 ساله ثبت دماهای اقلیم کرده است.

از سویی ماه گذشته تبدیل شد به 45 مین ژانویه پیاپی و 433 مین ماه پیاپی با دمایی بالاتر از دمای متوسط قرن بیست و یکم.

بر اساس این گزارش آفریقا و آمریکای شمالی به ترتیب گرم ترین ژانویه و دومین ژانویه گرم را از سال 1910 تجربه کردند.

در ضمن، بیشتر مناطق شمال آسیا دست کم دمایی  2 درجه سانتی گراد کمتر از دمای متوسط داشتند.

An annotated map of the world plotted with some of the most significant climate events that occurred during January 2021

پوشش یخ دریاهای قطبی هم تا حدی کمتر بود. پوشش یخ در شمالگان در ماه ژانویه 6.5 درصد کمتر از متوسط 1981 تا 2010 بود و بنابراین این ژانویه را تبدیل کرد به ششمین ژانویه با کمترین پوشش یخی در 43 سال گذشته.

پوشش یخ جنوبگان هم 6.6 درصد کمتر از متوسط بود و ژانویه 2021 ششمین ژانویه با پوشش یخ کمتر از متوسط در جنوبگان بود.

پوشش برف اما نزدیک به نرمال بود. در نیمکره شمالی پوشش برف ژانویه 2021 نزدیک به نرمال بود. در آمریکای شمالی این پوشش برف اندکی از مقدار متوسط بیشتر بود درحالی که در اوراسیا اندکی کمتر از مقدار متوسط ثبت شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن