گزارش تصویری از کانال سوئز و ده ‌ها میلیارد دلار کالای در انتظار عبور

چند روزی از سانحه کشتی باری اور گیون و مسدود شدن کانال سوئز می‌گذرد و تا عبور مجدد کشتی‌ها احتمالا چند هفته طول خواهد کشید.

اهمیت این آبراه برای اقتصاد جهانی را در این گزارش تصویری ببینید:

همه تلاش‌ها برای آزاد کردن کشتی باربری به گل نشسته اور گیون متعلق به شرکت ژاپنی اورگرین که ۴۰۰ متر طول دارد با شکست روبرو شده و از روز سه‌شنبه ۲۳ مارس کانال سوئز برروی عبور و مرور دیگر کشتی‌ها بسته شده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه ۲۶ مارس گزارش داد که کار آزادسازی کشتی اور گیون احتمالا یک هفته و حتی شاید دو هفته نیز به طول بیانجامد. مقامات مسئول کانال اما تاکنون سکوت کرده‌اند. این کشتی با طول ۴۰۰ متر به گل نشسته و عرض کانال سوئز را مسدود کرده است. اور گیون با بار کانتینرهایش ۲۲۴ هزار تن وزن دارد و عرض آن ۵۹ متر است.

با مسدود شدن کانال سوئز تاکنون ۱۶۵ کشتی باری در پورت سعید در دریای مدیترانه و سوئز در دریای سرخ متوقف شده‌اند و نمی‌توانند بار خود را به مقصد برسانند.

کانال سوئز یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های جهان است. تقریبا ۱۲ درصد تجارت جهانی از این کانال عبور می‌کند. ساخته شدن این کانال موجب شد تا کشتی‌ها برای رسیدن به اروپا یا آسیا مجبور به دور زدن قاره آفریقا نباشند و ۷ هزار کیلومتر مسافت و زمان صرفه‌جویی شود.

در کنار نفت کالاهای مصرفی همچون مبل، لباس و قطعات خودرو نیز از این کانال عبور می‌کنند. طبق محاسبه روزنامه صنایع دریاییLloyds List روزانه ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار کالا از سمت قاره آسیا بسوی غرب و ۴ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار کالا از سوی غرب بسوی آسیا از این کانال عبور می‌کند که با مسدود شدن آن تقریبا روزی ۱۰ میلیارد دلار چرخش کالا مسدود شده است.

سخنگوی بندر روتردام، در هلند که بزرگترین بندر اروپا است می‌گوید، تمامی بندرهای اروپایی به‌زودی عواقب مسدود شدن کانال سوئز را احساس می‌کنند. بخصوص روسیه و عربستان که بزرگترین صادرکننده نفت از این کانال هستند هم از بسته شدن کانال ضرر می‌کنند. ادامه بسته ماندن کانال به اقتصادهای چین، هند و آلمان هم صدمه می‌زند.

خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد: در صورتی که عملیات رهاسازی اور گیون ناموفق باشد، باید بخش زیادی از بار کانتینرهای کشتی تخلیه شوند که زمان‌بر خواهد بود.

به گزارش مقامات کانال سوئز، سالانه ۱۹ هزار کشتی از این کانال عبور می‌کنند. در سال ۲۰۱۹‌، ۶۰۰ میلیون تن بار از سوئز گذشته است. ۲۶ درصد این کشتی‌ها باربری بود و حامل کانتینر. بخش اعظم کشتی‌ها را نفتکش‌ها تشکیل می‌دهند.

احداث کانال سوئز با عمق متوسط ۲۲ متر در سال ۱۸۵۹ آغاز شد و تاریخ افتتاح آن ۱۷ نوامبر سال ۱۸۶۹ بود (نقاشی از روز افتتاح کانال) . طول کانال ۱۹۲ کیلومتر است و دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل می‌کند.

کانال سوئز در جریان جنگ شش‌ روزه بین اعراب‌ها و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ بر اثر غرق شدن ناو‌های جنگی برای زمانی دراز بسته شد. با اقدام دولت انور سادات در مصر و کمک کشورهای بزرگ کشتی‌های غرق شده از کانال بیرون کشیده شدند و پس از لایروبی این آبراهه مجددا باز شد.

کانال سوئز پس از توریسم، دومین منبع درآمد دولت مصر است. دولت مصر بابت عوارضی که از کشتی‌های عبوری از کانال دریافت می‌کند سالانه میلیاردها دلار عایدی داشته‌ است.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، کلنگ ساخت دومین کانال سوئز را ماه اوت سال ۲۰۱۴ زد. قرار است علاوه بر ساخت کانال دوم، کرانه‌های آبراه به مرکز لجستیک کشتی‌رانی تبدیل شود. با راه ‌افتادن کانال دوم بخش‌هایی از مسیر دوطرفه می‌شود. در نتیجه زمان انتظار و عبور کمتر خواهد شد. مقام‌های مصری گفته‌اند کانال دوم ظرفیت را دو برابر می‌کند و در کمتر از ده سال درآمد کشور را تقریباً سه برابر افزایش می‌دهد.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن