کاهش ۲۶ درصدی بارندگی در تهران

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به کاهش ٢۶درصدی بارندگی در تهران گفت: در دو سال آبی شرایط کم‌آبی را تجربه کردیم و رودخانه‌ها با کاهش قابل توجهی در حجم آب مواجه بودند.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، فیروز قاسم‌زاده در نشست خبری صنعت آب کشور گفت: برخی استان‌های کشور بیش از ۳۰ درصد کاهش بارندگی داشتند که شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، سمنان، همدان، زنجان و خوزستان بودند و پایتخت نیز ۲۶ درصدی کاهش بارندگی داشت.

به گفته وی، تنها سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بارندگی مثبت داشتند.

سخنگوی صنعت آب کشور افزود: از ابتدای دولت سیزدهم طرح‌های ویژه اضطراری در حوزه آب و فاضلاب تعریف شده که در حوزه آب و فاضلاب روستایی حدود 25 درصد پیشرفت را شاهدیم و در تلاشیم تا آب روستاها کمیت و کیفیت مناسبی پیدا کنند.

قاسم‌زاده ادامه داد: تعداد زیادی طرح‌ اضطراری هدف‌گذاری شده بود تا تابستان امسال را بدون تنش سپری کنیم؛ سال گذشته حدود 300 شهر در تنش بودند و امسال به غیر از همدان که بی‌آبی آن ناشی از نبود منابع آبی و نیز شهرکرد که به دلیل گل‌آلودشدن چشمه کوهرنگ دچار اختلال در آبرسانی شده بودند، شرایط آبرسانی در سایر شهرها تقریبا پایدار بود.

وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های فاضلاب در سطح کشور گفت: جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در سطح کشور که منبع آبی مهمی برای صنعت بوده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سازوکارهای لازم برای در اختیارگذاشتن پساب را در نظر گرفته‌ایم.

به گفته قاسم‌زاده، حدود 45 درصد از پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور به حوزه کشاورزی اختصاص داده شده است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: تامین آب کشاورزی هم بسیار مهم بوده و با وجودی که تامین آب شرب شهروندان، اولویت نخست وزارت نیرو است، با برنامه‌ریزی و مدیریت شرایط، اقدامات لازم برای تامین امنیت غذایی ناشی از کشاورزی هم حاصل شد.

قاسم‌زاده درباره مصرف آب شرب در تابستان نیز گفت: با وجودی که وارد پاییز شده‌ایم اما کاهش در میزان مصرف آب خانگی حاصل نشده و همچنان امیدوارم هستیم شهروندان به رعایت الگوی مصرف خانگی توجه داشته باشند.

وی با اشاره به حوضه‌های آبریز مشترک و رودخانه‌های مرزی در چارچوب دیپلماسی آب گفت: در چارچوب سیاست‌های کلی دولت سیزدهم که یکی از محورهای مهم آن آب بوده و در سفرهای بین‌المللی ریاست‌جمهوری هم به این مقوله توجه بسیاری شده است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: با کشور افغانستان مذاکراتی داشته‌ایم که به تعهدات رهاسازی آب پایبند باشند و اصلاحات سازه‌ای و زیرساختی در این زمینه را انجام دهند که خوشبختانه تعامل سازنده‌ای در این زمینه حاصل شده است؛ همچنین با کشور ترکیه در زمینه رودخانه مرزی رود ارس نیز مذاکرات و نشست‌های برگزار شده است که امید داریم سند مشترکی در این زمینه به دست آید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن