پیشگام  در گازرسانی، پیشرو در اقتصاد سبز

استان گیلان دارای 52 شهر و 2060 روستای بالای 20 خانوار است.  ضریب نفوذ گازرسانی تا پایان سال 1392، برابر با 65.6درصد در بخش روستایی و 99درصد در بخش شهری بود. عملیات گازرسانی به شهرهای گیلان در سال 1393 با گازدار شدن شهرهای جیرنده، بره سر، دیلمان و ماکلوان به اتمام رسید و همه شهرهای استان به جز ماسوله، آن هم به دلیل حفظ بافت تاریخی و فرهنگی آن، از نعمت گاز بهره مند شدند. در پایان این سال تمام شهرها (99.96درصد) و 1312روستا (71.1درصد) در گیلان از گاز برخوردار بودند.

پیشرو در اجرای بند «ق» و گازرسانی استانی

در راستای توسعه عدالت اجتماعی و ایجاد آسایش و رفاه برای تمامی اقشار جامعه، دولت تدبیر و امید پروژه بند«ق» تبصره 2 قانون بودجه 1393 را برای گازرسانی به روستاها تعریف کرد که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از آن، مورد تایید شورای اقتصاد نیز قرار گرفت و استان گیلان با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در این طرح، پیشگام شد. با برنامه ریزی صورت گرفته، خوشه هایی در قالب 2 فاز طراحی شد که در فاز اول، 47 خوشه برای گازرسانی به بیش از 707روستا با 102هزار خانوار و در فاز دوم، 186روستا با 20هزار خانوار طراحی شد. نتیجه اجرای این طرح عظیم، جهشی بزرگ در گازرسانی به روستاهای استان بود و شرکت گاز گیلان در پایان فاز اول پروژه بند «ق»، موفق شد 707 روستا با جمعیتی بالغ بر 102 هزار خانوار را گازرسانی  کند. برهمین اساس و به دلیل این عملکرد شایسته، مهندس عراقی، معاون محترم وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، اقدامات انجام شده در گیلان را یک «شاهکار» برشمرد.

گیلان، استان سبز

گازرسانی به 285 روستا در سال 94،گازرسانی به 270 روستا در سال 95 و گازرسانی به 62 روستا در سال 1396، فقط گوشه ای از اقدامات شرکت در راستای بهره مندی مردم عزیز استان از نعمت گاز در 3 سال اخیر محسوب می شود. در حال حاضر نیز با توجه به بهره مندی 99.96 درصدی خانوارهای شهری و گازدارشدن 1908 روستا با بهره مندی 93.5 درصدی خانوارهای روستایی، متوسط بهره مندی خانوارهای شهری و روستایی استان به 97.6 درصد رسیده است و بنا بر تعریف وزارت نفت، گیلان را می توان همانند نامش، «استان سبز» نامید.این شرکت علاوه بر گازرسانی به بخش خانگی، بالغ بر 65 هزار واحد تجاری و 4161 واحد صنعتی را گازدار کرده و به 95 جایگاه CNG که یک سوم سوخت ناوگان حمل و نقل استان را تامین می کنند، گازرسانی کرده است. هم اکنون در گیلان بیش از 21 هزار کیلومتر شبکه و خط تغذیه و بالغ بر 565 هزار انشعاب گاز وجود دارد که روزانه 17 میلیون مترمکعب گاز را به یک میلیون و 17 هزار مشترک منتقل می کند.

تنها شرکت خدماتی «سبز» کشور

شرکت گاز استان گیلان در سال 1395 به دلیل اقدامات ارزنده‌ای همچون فراگیرسی استفاده از انرژی پاک، مدیریت مصرف انرژی، توسعه و نگهداشت فضای سبز و استقرار سیستم مدیریت زیست ‌محیطی، موفق به دریافت تندیس زرین خدمات سبز به عنوان تنها واحد خدماتی سبز در کل کشور شد. این شرکت در راستای اهداف شرکت ملی گاز ایران در نیمه دوم قرن حیات خود، یعنی رسیدن از کمیت به کیفیت، با تغییر در رفتار و فرایندها، برنامه های جدیدی را با هدف افزایش کیفیت امور و به تبع آن، افزایش سطح رضایت مندی مشترکان به انجام رسانده که ازجمله این موارد می توان به برنامه قرائت و چاپ هم زمان صورت حساب، راه اندازی نرم افزار موبایلی«خدمات الکترونیک گاز گیلان»، ایجاد شبکه پرسرعت مخابراتی در ادارات و ایستگاه های گاز استان،  پرداخت صورت حساب ازطریق سامانه تلفنی 3415 و پرداخت اینترنتی قبوض اشاره کرد. ماحصل این اقدامات، کسب تندیس برنزین جشنواره سرآمدی شرکت ملی گاز از منظر عملکرد شایسته در زمینه تکریم کارکنان و ارباب رجوع و نیز، کسب تقدیرنامه 5ستاره در اولین جشنواره سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت بوده است.

توجه ویژه به مسئولیت های اجتماعی و اقتصاد مقاومتی

افزون بر اقدامات کیفی ذکر شده، این شرکت در راستای مسئولیت های اجتماعی نیز اقدامات مهمی ازجمله بازسازی مزار شهدای گرانقدر، لوله کشی مدارس روستایی و ساخت نمازخانه بین راهی را به انجام رسانیده است و به دلیل این اقدامات، موفق به دریافت تقدیرنامه از سومین همایش مسئولیت   اجتماعی صنعت نفت نیز شده است.شرکت گاز استان گیلان، با گازرسانی به اقصی نقاط استان اقدامات موثری را در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به انجام رسانده است. این شرکت با استفاده از نیروهای پیمانکاری برای گازرسانی به روستاها، بسترهای مناسبی  را برای ایجاد اشتغال گسترده در سطح استان فراهم آورده است. همچنین با گازدار شدن روستاها، زمینه رونق کسب و کار در کارگاه های کوچک و محلی در روستاها و مناطق دوردست نیز فراهم شده که این موضوع، زمینه مهاجرت معکوس مردم از شهرها به روستاها را به خوبی فراهم آورده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن