نقش آمریکا در اضمحلال نفت و گاز روسیه

مدت هاست روابط مسکو و واشنگتن در بهترین وضعیت خود قرار ندارد و سیاست مقامات دو کشور در بسیاری از جهات با یکدیگر منطبق نیست. طی ماه های اخیر نیز تحریم های آمریکا علیه روسیه تاثیر بسیاری برپروژه های اکتشاف و تولید نفت و گاز روسیه برجای گذاشته است، حتی برخی مقامات آمریکایی بر این نکته اذعان دارند که کنگره مترصد فرصتی است تا تحریم های بیشتری بر حوزه انرژی و بانکداری روسیه به منظور در تنگناقراردادن اقتصاد این کشور اعمال نماید.

 به گفته سناتور مایک کراپو رئیس کمیته سنا در امور بانکی، تحریم های آمریکا سرمایه گذاری در پروژه های اکتشافی نفت و گاز روسیه را که ابزاری قدرتمند در اقتصاد این کشور به شمار می روند، محدود ساخته و مادامی که ولادیمیر پوتین بر سر قدرت باشد، اگر تغییری در نحوه عملکردش در ارتباط با سایر کشورها مشاهده نشود، این تحریم ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

 از ژانویه 2017 تاکنون، کابینه آمریکا 217 فرد و طیف وسیعی از نهادهای مرتبط با روسیه را تحریم نموده است. علاوه بر آن، ممنوعیت هایی نیز در مورد تدارک و فراهم ساختن کالا، خدمات و تکنولوژی مورد نیاز برای حمایت از پروژه های انرژی روسیه درنظر گرفته است. به همین دلیل نیز از سال 2013، مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی روسیه بیش از 5 درصد کاهش یافته در حالی که سرمایه گذاری آمریکا بالغ بر 80 درصد افزایش یافته است.

 به گفته سیگال مندلکر، معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، اگر فعالیت ها ی بدخواهانه روسیه ادامه یابد، کنگره آمریکا از قدرت لازم برای اعمال تحریم های بیشتر بر حوزه انرژی و بانکداری روسیه برخوردار بوده و بدون تردید، تبعات این اقدام و افزایش فشارهای اقتصادی گریبانگیر مردم کشور خواهد شد.

اما رویترز در گزارشی به نقل از تحلیلگران روسیه اعلام کرد لایحه تحریم روسیه که سناتورهای آمریکایی اوایل این ماه معرفی کردند، به نظر نمی رسد تاثیر چندانی بر صنعت نفت روسیه داشته باشد، زیرا شرکت های روسی از میزان وابستگی شان به تکنولوژی حفاری غرب کاسته و اکثر تبادلات مالی از طریق بانک های داخلی و چینی انجام می شود.

اگرچه برای نخستین بار، این وزارت منابع طبیعی روسیه بود که هفته گذشته اعلام کرد تحریم های روسیه، باعث کاهش پیشرفت پروژه های گاز طبیعی در کشور شده است. این وزارتخانه در گزارشی در مورد ذخایر نفت و گاز روسیه و میزان توسعه آنها طی بازه زمانی 2017-2016، اعلام کرد تحریم ها علیه شرکت های نفت و گاز روسیه باعث محدودساختن میزان سرمایه گذاری خارجی، دسترسی به تکنولوژی های جدید و تجهیزات موردنیاز برای توسعه پروژه ها بویژه در مناطق فراساحلی که استحصال ذخایر آنها بسیار مشکل است، شده است.

طبق این گزارش و طی این بازه زمانی، هیچگونه پروژه گازی قابل توجهی اجرایی نشده و به عوض آن، شرکت های گازی تمرکزشان را بر پروژه های در حال تولید معطوف ساختند. علاوه بر آن به دلیل تحریم ها، تولید گاز شرکت های نوواتک و لوک اویل در 2016 در مقایسه با 2015 کاهش قابل توجهی داشت.

روز سه شنبه، وزارت خزانه داری آمریکا تحریم هایی علیه دو شرکت کشتیرانی روسی، 6 نفتکش و تعدادی از افراد مرتبط با انتقال کشتی به کشتی فراورده های نفتی با نفتکش هایی تحت پرچم کره شمالی اعلام کرد. در اقدامی جداگانه نیز، این وزارتخانه اسامی افراد و نهادهایی را که در تلاش بودند تحریم های آمریکا را دور بزنند، منتشر ساخت.

طی روزهای اخیر، بسیاری از مقامات ارشد آمریکایی خواستار اعمال تحریم های سختگیرانه تر علیه روسیه بویژه حوزه انرژی این کشور بودند زیرا به اعتقاد آنها تحریم های کنونی هنوز نتوانسته اقتصاد روسیه را به زانو درآورد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن