بررسی کارایی نانو ذرات مغناطیسی آهن در میدان مغناطیسی برای حذف آلاینده ها از محلول آبی

افزایش جمعیت و توسعه صنایع باعث تخلیه فاضلاب هایی حاوی مواد خطرناک از جمله فلزات سنگین شده است. اهمیتی که فلزات سنگین نسبت به سایر آلاینده ها موجود در فاضلاب دارد به سبب عدم تجزیه زیستی و توانایی تجمع و انباشته شدن در بدن موجودات، مطالعات و تحقیقات را به این سمت سو هدایت کرده است.

هدف از انجام این پژوهش بررسی کارایی نانوذرات مغناطیسی اکسیدآهن در میدان مغناطیسی برای حذف آلاینده ها از محلول آبی است. مطالعه حاضر در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است. برای تعیین ویژگی های ظاهری و مورفولوژی جاذب از تصاویر SEM استفاده شد.

در این آزمایش از شیکر با سرعت ثابت 200 rpm و همچنین برای جداسازی نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن از محلول آبی از مگنت 3 1 تسلا مورد استفاده قرار گرفت. در این آزمایش از فاکتور های مختلفی از قبیلpH، غلظت آلاینده، دوز جاذب، و زمان تماس، در حذف فلزات سنگین سرب و کادمیوم از محلول آبی استفاده شد.

بر اساس نتایج بدست آمده از تصاویر SEM، قطر نانوذرات 20 تا 30 نانومتر است و به صورت کروی و با توزیع یکنواخت ایجاد شده است. با افزایش pH و زمان، در هر دو فلز، افزایش درصد جذب را شاهد بودیم. بیشترین درصد جذب در pH برابر 6 حاصل شد.

در مدت زمان 20 دقیقه تماس و همچنین دوز جاذب 5 0 گرم بر لیتر بیشترین درصد حذف فلزات سنگین بدست آمد. با توجه به نتایج بدست آمده نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن این توانایی را دارند که با استفاده از آهنربا بالاترین عملکرد را در حذف فلزات سنگین داشته باشد.

استاد راهنما: دکتر امیر حسین حمیدیان

سال انتشار: شهریور 1396

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن