عربستان در خطر بحران درآمدهای نفتی

صندوق بین المللی پول از عربستان سعودی خواست تا هزینه‌های عمومی خود را کاهش دهد. صندوق بین‌المللی پول می‌گوید اگر قیمت نفت به صورت ناخواسته‌ای کاهش یابد، بودجه عربستان سعودی با کسری مواجه خواهد شد.

به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری الجزیره، صندوق بین‌المللی پول IMF به عربستان سعودی در خصوص افزایش هزینه‌های عمومی این کشور با افزایش قیمت نفت هشدار داد.

در جدیدترین گزارش این صندوق که روز جمعه گذشته منتشر شد IMF گفته است که افزایش هزینه‌های عربستان بودجه این کشور را دچار مشکل خواهد کرد. به خصوص اگر قیمت نفت به طور ناخواسته‌ای کاهش بیابد.

این گزارش بر اهمیت این موضوع تاکید دارد که عربستان باید اطمینان یابد که هزینه‌هایش در «دورانی که قیمت نفت در حال تغییر است در سطح پایداری» باقی بماند و از سیاست‌های مالی که باعث به هم خوردن این پایداری می‌شود اجتناب ورزند.

در اواخر سال 2016 قیمت نفت با تصمیم‌گیری تولید کنندگان عمده نفت برای کاهش تولید، افزایش یافت. اما این تولید کنندگان در ماه ژوئن تصمیم به افزایش میزان تولید خود گرفتند.

بر اساس آمار دولت عربستان، در سه ماهه دوم سل 2018، درآمدهای نفتی عربستان افزایشی 67 درصدی نشان می‌دهد در حالی که هزینه های این کشور هم 34 درصد افزایش یافت.

MIF می‌گوید انتظار می‌رود کسری بودجه ریاض از 9.3 درصد GDP سال گذشته به 4.6 درصد در سال 2018 برسد و در سال آینده به 1.7 درصد کاهش یابد.

نیمی از هزینه‌های دولت مربوط به پرداخت حقوق کارمندان دولت است و صندوق بین المللی پول پیشنهاد داده است این کشور نیروی کار خود را کاهش دهد.

از سویی عربستان با کمک بانک جهانی در حال بازسازی زیرساخت‌های شهری خود است.

درصد بیکاری در این کشور 12.8 درصد است. و بر اساس اعلام IMF این کشور باید تا 5 سال آتی 500 هزار شغل ایجاد کند.

سال گذشته اقتصاد عربستان 0.9 درصد رشد داشت که به دلیل کاهش قیمت نفت با افت همراه بوده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن