تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر بازده سهام شرکت های پتروشیمی ایران

تحقیق حاضر با توجه به اهمیت و نقش تعیین کننده صنعت پتروشیمی در اقتصاد ایران به بررسی تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی شامل نرخ ارز، قیمت نفت، نرخ تورم و تولید ناخالص داخلی بر بازده سهام شرکت های پتروشیمی فعال در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است.

امروزه شرکت‌های پتروشیمی تحت عنوان صنعت شیمیایی، بزرگترین صنعت بورس قلمداد می شوند و علاوه بر نقش به سزای خود در اقتصاد ایران سهم خوبی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده اند. لذا پرداختن به عوامل موثر بر عملکرد این شرکت ها می تواند علاوه بر آگاه کردن سیاست گذاران در خصوص نحوه اثرگذاری این متغیرها بر صنعت پتروشیمی ما را در رسیدن به یک بورس اوراق بهادار کارا یاری نماید. در این تحقیق از مدل خود رگرسیون برداری و مدل تصحیح خطا برای بررسی موضوع تحقیق استفاده شده است. داده های تحقیق به طور ماهانه از سال 1380 تا 1392 جمع آوری گشته و به کمک نرم افزار Eviews مورد تخمین قرار گرفته است.

با توجه به فرضیه های بیان شده در این تحقیق و نتایج حاصل از آن ها، این نتیجه بدست می آید که متغیرهای تحقیق بر بازده سهام اثر معناداری دارند هر چند میزان اثرگذاری آنها در کوتاه مدت و بلند مدت یکسان نمی باشد. تولید ناخالص داخلی در کوتاه مدت تاثیر مثبت هرچند اندک و ناچیز بر بازده سهام شرکت های پتروشیمی دارد. در این میان نرخ ارز و قیمت نفت بر بازده سهام شرکت های پتروشیمی تاثیر مثبت و نرخ تورم بر بازده آنها تاثیری منفی داشته است.

استاد راهنما: حمید ابریشمی

استاد مشاور: نفیسه بهرادمهر

سال انتشار: آذر 1393

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن