نقش پوشش بیمه ای خطرات غیر تجاری در جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز

سرمایه گذاران خارجی به ویژه سرمایه گذاران نفت و گاز با انواع ریسکهای تجاری و غیر تجاری مواجه هستند .ریسک تجاری به وسیله شرکتهای بیمه تجاری پوشش داده میشوند .اما پوشش ریسک غیر تجاری از تعهدات بیمه های معمول خارج است . در جهانی که ریسک غیر تجاری در حال افزایش است ،کشورهای میزبان باید برای جذب سرمایه گذاران خارجی این ریسک ها را پوشش دهند . زیرا یکی از مو ئلفه های جذب سرمایه گذاران ارائه تضمین های مالی از جانب دولت میزبان است .

در همین راستا دولتهای میزبان برآنند تا از طریق قوانین ،موافقتنامه ها و شروط قراردادی تضمین های مالی مناسبی به سرمایه گذاران بدهند . در کنار دولت های میزبان ،دولت های سرمایه فرست برای حضور در بازارهای جهانی و کشورهای سرمایه فرست دست به تشکیل موسسات تضمین سرمایه گذاری زده اند .این موسسات ، سرمایه گذاری اتباع خود در کشورهای دیگر را در مقابل ریسک غیر تجاری تضمین میکنند ،یعنی هنگام ورود خسارت به سرمایه گذار، موسسه مربوطه خسارت اورا پرداخت می کند . شایان ذکر است است که موسسات تضمین سرمایه گذاری با بیمه های تجاری تفاوت زیادی دارد.

مهم ترین این تفاوت ها هدف از تشکیل اینها است،که اولی با هدف نفع ملی ایجاد شده است و دومی باهدف سوداگری شرکتها ی بیمه و رقابت در این بازار تشکیل شده است .به همین خاطر است که هر کشوری یک موسسه تضمین سرمایه گذاری دولتی دارد اما تعداد بیمه های تجاری بسیار زیاد است. موسسات بین المللی تضمین سرمایه گذاری به عنوان رکنی مهم و تاثیر گذار در زمینه ارائه پوشش ریسک غیر تجاری فعالیت می کنند .اژانس چند جانبه تضمین سرمایه گذاری Miga با هدف تشویق سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه در سال 1985 تاسیس شد .

این سازمان ریسک های موجود در این کشورها را تحت پوشش قرار میدهد .همچنین کشورهای مسلمان با هدف تقویت روابط اقتصادی میان کشورهای اسلامی ،شرکت اسلامی بیمه سرمایه گذاری وتضمین صادرات ICIEC تاسیس کردند.این شرکت ریسکهای سیاسی و تجاری کشورهای عضو را تحت پوشش قرار میدهد . ما در این پایان نامه به تبیین نقش موسسات تضمین سرمایه گذاری در کاهش ریسک های غیر تجاری پرداخته ایم همچنین ریسک های غیر تجاری در صنعت نفت را بررسی کرده ایم.

استاد راهنما: مهدی حدادی

سال انتشار: شهریور 1395

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن