مطالبات کارگران را می‌فهمیم اما پتروشیمی فارابی ورشکسته است

کارگران پتروشیمی فارابی در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، تجمع صنفی برگزار کردند. مدیر روابط عمومی این شرکت در پاسخ به نگرانی‌ها می‌گوید: اول باید از ماده ۱۴۱ خارج شویم.

روز گذشته (یازده شهریور) پنجمین روز از تجمع صنفی کارگران پتروشیمی فارابی بود؛ این کارگران پنج روز دست از کار کشیدند و در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، در محوطه پالایشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این کارگران می‌گویند: ما کارگران قرارداد مستقیم هستیم که توقع داریم مانند کارگران پتروشیمی‌های دیگر در سایر نقاط کشور، برایمان طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرایی شود.

به گفته‌ی این کارگران، تاکنون بارها خواسته‌ی اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل توسط نیروی انسانی مطرح شده ولی به نتیجه‌ای نرسیده؛ این کارگران امیدوارند با اجرای طرح طبقه‌بندی، درآمد آنها در این شرایط نامناسب اقتصادی کمی بهبود پیدا کند و تا اندازه‌ای از مشکلات معیشتی آنها کاسته شود.

آنها می‌گویند: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل براساس قانون کار، حقِ مسلم کارگر است و استنکاف از اجرای آن با هیچ توجیهی، پذیرفتنی نیست.

در عین حال اسماعیل طرفی (مدیر روابط عمومی پتروشیمی فارابی) ضمن تایید تجمع اعتراضی کارگران گفت: کارگران با توجه به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در دیگر پتروشیمی‌ها، درخواست اجرای آن را در فارابی دارند اما شرکت پتروشیمی فارابی تحت پوشش ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفته و ورشکسته است.

وی با تاکید بر اینکه درگیر برگزاری مجمع فوق‌العاده هستیم؛ گفت: تیرماه سال جاری یک مجمع فوق‌العاده برگزار شد و تعیین تکلیف شرکت موکول شده به مجمع فوق‌العاده بعدی که قرار است همین ماه جاری برگزار شود.

طرفی افزود: دو سهامدار عمده شرکت که پتروشیمی فن آوران و پتروشیمی امیرکبیر هستند که باید شرکت را تعیین تکلیف کنند؛ با توجه به استعفای مدیرعامل شرکت در اواخر اسفند ماه، در حال حاضر فارابی با سرپرست اداره می‌شود؛ علی‌ایحال از آخر فروردین تا آخر تیرماه، یعنی در یک دوره سه ماهه، ۸۶ درصد افزایش تولید داشته‌ایم و ۲۶۹ درصد صادرات ما افزایش یافته؛ اینها اتفاقات خوب و روبه‌جلویی‌ست؛ باتوجه به این پیشرفت‌ها، شرکت نیازمند تصمیم‌گیری‌های هیات مدیره است؛ البته ابتدا باید هیات مدیره معرفی شود و مدیرعامل نیز تعیین شود.

وی به مشکلات کارگران و مطالبات آنها ورود کرد و گفت: در وضعیت اقتصادی فعلی، هم ما و هم کارگران مشکل داریم؛ وقتی گرانی تا این حد است که یک بسته پوشک ۸۹ هزار تومان است، چطور می‌توان با حقوق کارگری، یک ماه سر کرد؛ اگر کارگری یک فرزند داشته باشد، کلاهش پسِ معرکه است؛ در این شرایط، کارگران خواسته‌هایی دارند که به حق است ولی با توجه به شرایط شرکت، امکان تصمیم‌گیری نیست.

طرفی با تاکید بر اینکه علیرغم اینکه شرکت تحت پوشش ماده ۱۴۱ است، حتی یک کارگر اخراج نشده، ادامه داد: ۳۰۰ کارگر پتروشیمی فارابی همه قرارداد مستقیم هستند و پیمانکاران را با هدف بهبود وضع معیشتی کارگران حذف کرده‌ایم؛ در مورد مطالبات کارگران نیز امیدواریم در یکی، دو ماه آینده تکلیف شرکت مشخص شود؛ در مجمع عمومی یا باید از ماده ۱۴۱ خارج شویم یا اعلام انحلال کنیم که توافق ضمنی، خروج از ماده ۱۴۱ است.

وی تاکید کرد: با توجه به این توافق و رشد تولید و تصمیم برای واگذاریِ استیجاری مخازن و همچنین راه‌اندازی DOP، امیدواریم کمبود نقدینگی در شرکت جبران شود و کارگران نیز درماه‌های پیش رو به مطالبات‌شان برسند.

این مقام مسئول گفت: این موارد را به کارگران معترض نیز گفته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم تا زمان برگزاری مجمع و تعیین تکلیف، صبر کنند.

طرفی در پایان افزود: امروز (دوازدهم شهریور ماه)  تولید برقرار است و هیچ تجمعی شکل نگرفته؛ ضمن اینکه در روزهای گذشته نیز که کارگران تجمع داشتند، باز هم تولید با تمام ظرفیت برقرار بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن