بزرگ‌ترین تهدید صنایع نفت و گاز چیست؟

جنگ تجاری دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده، باج‌گیر سر گردنه‌ای شده است برای صنایع نفت و گاز.

به گزارش «انرژی امروز» پایگاه خبری اویل‌ پرایس نوشت: شاید صنایع نفت و گاز بتوانند از مذاکرات نفتا جان سالم به در برند اما ستیز بر سر صنایع کشاورزی و خودروسازی هنوز برقرار است.

حتی اگر مذاکرات مجدد نفتا به موفقیت هم برسد، اما پیش از این هم صنایع نفت و گاز از جنگ تجاری ترامپ آسیب دیده هستند.

مهم‌ترین تاثیری که این صنایع از این جنگ تجاری دیده‌اند تعرفه‌ 25 درصدی بر روی فولاد و 10 درصدی بر روی آلومینیوم است که کابینه ترامپ برای کشورهای مختلفی در نظر گرفته‌اند. این امر باعث می‌شود که قیمت فولاد در ایالات متحده افزایش یابد و در نتیجه پرو‌ژه های نفت و گاز نیز با نوسان قیمت و هزینه روبه‌رو شوند.

رویترز گزارش داده است که شورون مجبور شده است قرارداد واردات لوله‌های فولادی 4.5 اینچی مورد استفاده در استخراج نفت را فسخ کند. چنین قرادادهای فسخ شده‌ای را دیگر شرکت‌های بزرگ و کوچک نیز داشتند. یک شرکت کوچک دیگر به نام رانسون منسام هم مجبور شده است ورادات چنین لوله‌هایی را در حفاری چاه فسخ کند. یک شرکت دیگر هم مجبور به فسخ قرارداد واردات لوله فولادی برای خطوط لوله نفت تگزاس شده است. این شرکت می‌گوید باید 40 میلیون دلار تعرفه می‌پرداخته.

فولاد و آلومینیوم فلزات کاملا ضروری برای صنایع نفت و گاز هستند و در حالی که کابینه ترامپ می‌خواهد صنایع داخلی را احیا کند، مصرف‌کنندگان شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ هزینه این احیا را می‌پردازند. این هزینه‌ها بر روی صنایع انرژی ایالات متحده تاثیرگذار است، صنایعی چون صنایع بالادستی نفت و گاز، خدمات سر چاهی، پالایشگاه‌ها، صادرات ال‌ ان جی، و خدمات توزیع.

اویل پرایس معتقد است که وضع بدتر از این هم خواهد شد. بلومبرگ گزارش داده است که در حال حاضر کابینه ترامپ در تدارک برقراری تعرفه‌های جدید بر روی 200 میلیارد دلار محصولات چینی است.  

برخی موفقیت مذاکرات نفتا را نشانه‌ای نگران کننده در تنش تجاری بن چین و ایالات متحده می‌دانند.

بانک ING سنگاپور در گزارشی نوشته است «همان‌طور که چین و آسیا انتظار داشتند این مذاکرات جدید نفتا مشکلی را حل نکرد. برعکس مشکل بین چین و ایالات متحده را بیشتر هم کرد. و این اصلا خبر خوبی برای منطقه نیست».

گفته می‌شود کابینه ترامپ به دو گروه تبدیل شده است، آنهایی که موافق تجارت آزاد هستند و آنهایی که ملی‌گرا‌تر هستند و آرزوی جنگ تجاری بین آمریکا و چین را دارند. به نظر می‌رسد این گروه دوم دست بالا را در کابینه ترامپ دارند.

چین اعلام کرده است که در برابر آمریکا ساکت نخواهد بود و تعرفه‌های خود را اعمال می‌کند. تاکنون، چین تعرفه‌ای برای واردات نفت و LNG از ایالات متحده اعمال نکرده است اما شاید اگر وضع بدتر شود چین با اعمال تعرفه بر روی نفت و گاز وارداتی از ایالات متحده خشم خود را فرو بنشاند.

از طرفی جنگ تجاری می‌تواند رشد اقتصاد جهانی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. ژیا ژینگز، تحلیل‌گر موسسه مالی بین‌المللی چین می‌گوید «اگر این تعرفه‌ها جامعه عمل بپوشد شدت و مقیاس این تاثیر گذاری بسیار زیاد خواهد بود و باعث وحشت بازارهای مالی خواهد شد».

اجرای تعرفه بر روی 200 میلیارد دلار محصول نتیجه بالاتصور نیست. کابینه ترامپ می‌تواند این تعرفه‌ها را به صورت افزایشی بالا ببرد یا به تاخیر اندازد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن