فرونشست دشت کبودرآهنگ در استان همدان

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه دشت کبودرآهنگ استان همدان دچار فرونشست شده است، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که 3 شهرستان این استان در معرض بیشترین خطر طبیعی چون زلزله، زمین لغزش و خشکسالی و سیل قرار دارد.

راضیه لک در نشست با مسوولان استان همدان با اشاره به مطالعات گسترده‌ این سازمان در زمینه بررسی انواع مخاطرات زمین‌شناختی در همدان، اظهار کرد: این سازمان از سال‌ها پیش نسبت به وقوع پدیده فرونشست در دشت کبودرآهنگ همدان هشدار داده بود.

 وی خاطرنشان کرد: مخاطرات زمین‌شناختی استان از جمله زمین‌لرزه، زمین‌لغزش، خشکسالی و سیل نیز به تفکیک شهرستان‌ها مطالعه شده که بر همین اساس شهرستان‌های ملایر، همدان و فامنین در معرض بیشترین خطر در استان قرار دارند.

وی با اشاره به جاذبه‌های گرشگردی همدان و ثبت ژئوپارک پیشنهادی اکباتان از سوی سازمان زمین‌شناسی، یادآور شد: چندی پیش برنامه آموزش مفاهیم ژئوپارک برای اعضای سازمان نظام مهندسی همدان برگزار شد که با توجه به پتانسیل‌های زمین گردشگردی در استان از جمله `غار علیصدر`، `قله الوند` و `توده‌های آذرین آن` و `گنج‌نامه` با توده گرانیت خاص ضروری است که این بخش را در همدان بیش از گذشته فعال کنیم .

رییس سازمان زمین‌شناسی از تلاش این سازمان برای ثبت `ژئوپارک اکباتان همدان` در سطح ملی و سپس بین‌المللی خبر داد و گفت: این سازمان مسوول ثبت ژئوپارک‌ها در کشور است و چون برنامه علوم زمین و یونسکو نیز به عهده این سازمان است، بعد از ثبت ملی ژئوپارک اکباتان می‌توانیم نسبت به ثبت جهانی آن نیز اقدام کنیم تا استان از مزایای اقتصادی گسترده آن و توسعه اشتغال‌زایی و جذب توریسم برخوردار شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که همدان رتبه‌های اول تولید `میکا` و سوم  `فلدسپات` در کشور را در اختیار دارد، افزود: نقشه راه علوم زمین و معدن همدان توسط این سازمان تهیه شده و وضعیت استان در همه بخش‌ها به خوبی و کامل، مقایسه و بررسی شده است.

استان همدان دارای ذخایر معدنی از جمله `سیلیس`، `فلدسپات` و خاک‌های صنعتی، سرب و روی، آهن، مواد نسوز و طلا است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن