تولید اتان ایران در سال ۹۹ به ۱۷.۶ میلیون تن می‌رسد

وزیر نفت با اشاره به دو برابر شدن تولید اتان از سال ۹۲ تا ۹۶ گفت: براساس برآوردها، تولید اتان در صنعت پتروشیمی ایران در سال ۹۸ به ۱۲.۷۵ میلیون تن و در سال ۹۹ به ۱۷.۶ میلیون تن می‌رسد.

بیژن زنگنه، امروز سه‎شنبه (۱۳ شهریورماه) در آیین افتتاح ۲ طرح پتروشیمی و فاز نخست نیروگاه مجتمع پتروشیمی دماوند و همچنین امضای ۲ قرارداد جمع‎آوری گازهای همراه نفت، اظهار کرد: در پنج سال اخیر ۱۲ طرح در صنعت پتروشیمی به جز سه طرح اخیر به بهره‌برداری رسیده است.

وی از پتروشیمی ایلام، لرستان، واحد اسید سولفوریک ارومیه، مهاباد، آمونیاک و اوره شیراز، پتروشیمی کردستان، کارون، واحد PBR و SBR (تخت جمشید) به عنوان پتروشیمی‌هایی که در سال‎های ۹۲ تاکنون به بهره‎برداری رسیده است نام برد و افزود: ارزش محصولات این واحدها بر پایه قیمت سال ۱۳۹۰، بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار است.

وزیر نفت ویژگی‌های طرح‎های جدید پتروشیمی یعنی فاز سوم آمونیک و اوره پردیس، متانول مرجان و فاز نخست مجتمع نیروگاه پتروشیمی دماوند را تشریح کرد و افزود: مجموع سرمایه‌گذاری این طرح‎ها، حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار بوده است.

زنگنه ارزش محصولات فاز سوم اوره و آمونیاک پردیس و متانول مرجان را ۸۳۴ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ظرفیت فاز سوم اوره و آمونیاک یک میلیون و ۷۵۵ هزار تن و متانول مرجان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال است.

وی به افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در عسلویه از سال ‎۹۲ تاکنون اشاره کرد و افزود: پتروشیمی مروارید، کاویان، انتخاب و پلی استایرن تخت جمشید پارس در این سال‌ها به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت ظرفیت این واحدها را حدود ۲ هزار تن در سال عنوان کرد و گفت: ارزش محصولات این چهار مجتمع بر پایه قیمت سال ۹۰،  ۴۳۵۹ میلیون دلار است.

زنگنه با بیان این که در سال‎های اخیر تحولات مهمی در صنعت پتروشیمی رخ داده است، یادآور شد: با توجه به افزایش خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها، تولید این واحدها به میزان ۵.۴ میلیارد دلار بر پایه قیمت پایه سال ۹۰ افزوده شده است.

وی ادامه داد: تولید محصولات پتروشیمی از نظر وزنی از ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۹۲ به ۵۴ میلیون تن رسیده است.

وزیر نفت با بیان این که گاز تحویلی به نیروگاه‌ها از ۳۸ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به ۵۱ میلیون مترمکعب در سال ۹۶ رسیده است، تصریح کرد: از این میزان ۱۶ میلیون مترمکعب خوراک این واحدهاست و بقیه به عنوان سوخت مصرف می‌شود.

افزایش ۲ برابری ظرفیت تولید اتان کشور در ۴ سال

زنگنه در ادامه به تحولات تولید اتان به‌عنوان مهم‌ترین پایه محصولات پتروشیمی در سال‎های اخیر اشاره کرد و افزود: در سال ۹۲ کل تولید اتان ۳.۸ میلیون تن در سال بود که این رقم در سال ۹۶ به ۶.۱۱ تن در سال رسیده است و پیش بینی می‌شود این رقم در سال ۹۷ به ۸ میلیون تن برسد.

وی با بیان این‌که هر یک تن اتان با حداقل هزار دلار صادرات برابری می‌کند، تصریح کرد: براساس برآوردها، تولید اتان در سال ۹۸ به ۱۲.۷۵ میلیون تن و در سال ۹۹ به ۱۷.۶ میلیون تن می‌رسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن