در حوزه گاز به خودکفای رسیده ایم

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح طرح‌های بزرگ پتروشیمی مرجان، دماوند و پردیس در عسلویه که دیروز، ۱۳ شهریورماه با حضور، بیژن زنگنه، وزیر نفت، سیدرضا نوروززاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، مرضیه شاهدایی، مشاور وزیر و تنی چند از مقامات کشوری، برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: امروز هر فاز، طرح و پروژه‌ای که کلنگ زده شود، به معنای انقلابیگری و تلاش برای عزت ملت ایران است؛ هر پروژه‌ای هم که افتتاح شود، معنایش این است که این ملت در مسیر تلاش و فعالیت خود هیچ‌گاه نمی‌ایستد و تلاش خود را ادامه می‌دهد.

وی در ادامه، با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گازوئیل و گاز و در آینده‌ای نزدیک در بحث بنزین، گفت: خداوند نعمت بزرگی به ما داده و ما باید این نعمت را روزافزون کنیم، خداوند نفت و گاز خام را به عنوان نعمت به ما داده، اما اینکه این گاز و نفت را به چه چیزی تبدیل کنیم تا از خام‌فروشی فاصله بگیریم، مهم است.

روحانی افزود: در چنین حالتی و با تکمیل یک سلسله حلقه‌ها، می‌توانیم محصول پرارزش‌تری به دنیا و جامعه عرضه کنیم که این مساله، بسیار مهم است؛ هرچند باید بدانیم که رسیدن به این هدف، با جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی ممکن می‌شود.

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با قدردانی از زحمات همه تلاشگران عرصه صنعت نفت و گاز، گفت: ما در چند سال اخیر در عرصه تولید نفت، دفاع از حقمان در سازمان اوپک، در حوزه گاز و خودکفایی در این حوزه و همچنین پتروشیمی به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌ایم.

دکتر روحانی اظهار داشت: امروز روز جنگ اقتصادی و روانی در برابر ملت ایران است و در صف مقدم این جنگ، بخش‌هایی هستندکه بار اقتصاد را بر دوش دارند که از مهم‌ترین آنها، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است. وقتی دشمن می‌خواهد ما را تحریم کند، دست روی نفت، گاز و صادرات نفت و گاز و پتروشیمی می‌گذارد و این نشان می‌دهد که در این مبارزه، شما تلاشگران عرصه صنعت نفت، در خط مقدم این مبارزه هستید.

رئیس‌جمهوری در ادامه، اهمیت توجه به مسایل زیست‌محیطی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که امروز با آن مواجه بودیم، امضای قرارداد بسیار خوب برای فلرها و مشعل گاز بود. مشعل‌های این گازها می‌سوزد و آنچه نصیب مردم می‌کند، آلودگی است.

دکتر روحانی تاکید کرد: باید همه اقدامات محیط زیستی که لازم است را انجام دهیم؛ مثل امضای قرارداد گازی جمع‌آوری فلرها در استان‌های جنوبی که به گفته آقای زنگنه، محصول گازی که از این فلرها به دست می‌آید در روز ۲۲ میلیون مترمکعب است که این هم از لحاظ اقتصادی و اشتغال به نفع کشور است و هم  محیط زیست را سالم می‌کند و همه اینها قدم‌های بسیار مهمی است که برداشته شده است.

رییس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه عسلویه به تعبیری پایتخت انرژی کشور و منطقه بسیار مهم وارزشمندی است، گفت: مردم بومی این منطقه باید از این حرکت اقتصادی به خوبی بهره گیرند، ضمن آن که بیشترین فرصت‌های شغلی باید در اختیار مردم منطقه باشد.

وی ادامه داد: این کاری که آقای مهندس زنگنه گفتند که اینجا و در غرب کارون کلاس‌های تقویتی و آموزشی برای بچه‌ها گذاشتند و بچه ها توانستند با این کلاس‌ها در کنکور رتبه‌های بالایی را کسب کنند و به دانشگاه بروند و چند سال دیگر در همین محیط‌های صنعتی، مدیریت را بر عهده گیرند، اقدام ارزشمندی است؛ به بیان دیگر، در این منطقه، هر کاری که مردم بومی می‌توانند انجام دهند، باید به آنها واگذار شود، یعنی اولویت کار با مردم این منطقه است.

روحانی حفظ محیط زیست را اولویت پروژه‌های حوزه انرژی دانست و گفت: از ابتدای دولت یازدهم، نکاتی به مهندس زنگنه یادآوری شد و خوشحالم که همه اینها به ثمر نشسته است؛ نخستین مورد آن، گازرسانی به روستاها بود که کار بسیار بزرگی در این ۵ سال صورت گرفت، هر روز تعدادی از روستاهای ما وارد این مدار می‌شوند و در این دوره ۴ الی ۵ ساله بیش از ۱۳ هزار روستا به شبکه گاز کشور متصل شده‌اند که در نوع خود، کار بسیار ارزشمندی است؛ ضمن این که این روند ادامه دارد و انشا‌الله مساله گازرسانی به روستاها در این دولت تمام می‌شود، تنها یکی دو استان عقب هستند که انشا‌الله آنها را هم باید پیش ببریم.

دکتر روحانی افزود: مساله دومی که به وزیر نفت گفتم، همین گازهایی است که در این فلرها می‌سوزد. الحمدالله امروز قرارداد اجرای آن با سرمایه‌گذاری داخلی امضا شد و با اجرای آن، ضمن حفظ محیط زیست، از سوختن یک منبع اقتصادی نیز جلوگیری می شود.

به گفته رییس قوه مجریه، سومین مساله، فروش نفت ایران خارج از خلیج فارس و دریای عمان بود؛ چراکه این مساله برای کشور بسیار مهم و یک موضوع استراتژیک است و باید فروش بخش بزرگی از نفت از خارک به جاسک منتقل شود و این کار هم، امسال آغاز و انشاالله در این دولت به پایان خواهد رسید تا به این ترتیب بتوانیم وفادار به وعده و قولی باشیم که به مردم داده‌ایم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن