مسئولیت مدنی ناشی از وضع تحریم های بین المللی علیه ایران با تاکید بر فرصت های از دست رفته سرمایه گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز

عمل تحریم نوعی اعمال حاکمیت است نمی‌توان به معنی واقعی کلمه، تحریم را ایجادکننده مسئولیت تلقی نمود. اما این به معنای انکار مسئولیت مدنی ناشی از تحریم نیست. واقعیت این است که بسیاری از موارد تحریم با نقض حقوق بین‌الملل توجیه می‌شوند یا اینکه برخلاف حقوق بین‌الملل منتهی به ایجاد خسارت برای افراد خاص می‌شوند.

هدف از این تحقیق بررسی مسئولیت مدنی ناشی از وضع تحریم های بین المللی علیه ایران با تاکید بر فرصت های از دست رفته سرمایه گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز می باشد که در این راستا ابتدا به مفهوم شناسی تحریم و مشروعیت آن در حقوق بین الملل و سپس به تاثیر تحریم ها بر سرمایه گذاری در حقوق نفت و گاز و موضوع مسئولیت زا بودن تحریم پرداخته شده و در انتها به بررسی تاثیرات بین المللی تحریم صنعت نفت و گاز پرداختیم.

نتایج پژوهش حاکی از آنست که با مطالعه آثار ناشی از اعمال تحریم ها در صنایع نفت گاز ، مهم ترین اثر مستقیم تحریم کاهش سطح سرمایه گذاری می باشد که می تواند منتهی به کاهش توسعه اقتصادی شود. حق توسعه مهم ترین حقی ای است که به صرف اعمال تحریم نقض می شود، مطالعه نقض حق توسعه در واقع مطالعه مسئولیت بین المللی است و نه مسئولیت مدنی، زیرا به نقض حق بین المللی توسعه منتهی می شود. نقض یک قاعده حقوق بین الملل می باشد و می تواند در تفسیر مسئولیت بین المللی ناشی از تحریم راهگشا باشد.

استاد راهنما: محمدتقی رفیعی

سال انتشار: شهریور 1395

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن