مدلی بهینه برای تعیین نیازمندی های شایستگی مدیران پروژه و نحوه پیاده سازی آن (مطالعه موردی مدیران پروژه های نفت و گاز)

امروزه مدیران نقش مهم و حیاتی در پروژه ها ایفا میکنند. اثر مدیران برجسته در کسب درآمد، سود و موفقیت پروژه ها، امروزه به خوبی در بسیاری از پروژه های موفق بارز و آشکار است. شایستگی مدیران پروژه بعنوان یک منبع حیاتی مزیت رقابتی و کلید موفقیت در تحویل پروژه، شناخته می شود. تعیین شایستگی مدیران پروژه یکی از نیازهای امروزی سازمان ها محسوب می شود. نبود مدیران شایسته موجب ناکامی در کسب اهداف عملکردی پروژه است. شایستگی منجر به بهره وری و کاهش هزینه ها می شود.

در پایان نامه حاضر که با روش تحقیق مرکب_ مطالعه کتابخانه ای، مطالعه موردی، پرسشنامه و الگوریتم مبتنی بر تحلیل پوششی داده ها و روش های آماری انجام گرفت، با مطالعه در میان سازمان هایی که نسبت به پیاده سازی مدل شایستگی اقدام کرده اند، سعی شد اهداف، رویکرد های استخراج و راهکار های پیاده سازی مدل شایستگی آنها شناسایی شود و شایستگی های رفتاری با مرور ادبیات موضوع شناسایی شدند. به منظور شناسایی شاخص های تاثیر گذار و مهم پرسشنامه ای اولیه طراحی شده و میان جامعه آماری توزیع شدند.

پس از ارزیابی روایی و پایایی داده ها با استفاده از آلفای کرونباخ، به مقایسه شاخص ها با روش های آماری شامل تحلیل واریانس و آزمون مقایسات توکی می پردازیم و شاخص ها را از نظر اهمیت دسته بندی می کنیم. پس از شناسایی شاخص های تاثیر گذار، مدل مفهومی مسئله تشکیل می شود. حال با استفاده از الگوریتم مبتنی بر تحلیل پوششی داده ها به ارزیابی وضعیت موجود هر یک از شاخص ها در مدیران شرکت می پردازیم.

در پایان با استفاده از روش های آماری تحلیل حساسیت روی نتایج حاصله انجام شده و نقاط ضعف و نیازمند بهبود مدیران سازمان شناسایی می شوند. با تکیه بر نتایج حاصله می توان راهکارهایی برای بهبود عملکرد مدیران شرکت برای بهبود عملکرد ارائه داد. نتایج حاصل از این پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل مولفه های اساسی تصدیق و تعیین اعتبار می شوند. نتایج پژوهش حاضر می تواند نقاط ضعف و قوت مدیران پروژه در صنعت نفت و گاز در ایران را نشان دهد و مدیران و تصمیم گیران این صنعت را در ارتقای عملکرد و بهبود یاری رساند.

استاد راهنما: صادق عمل نیک

استاد مشاور: علی بزرگی

سال انتشار: شهریور 1395

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن