مکان یابی چاه های نفتی و گازی بوسیله مدل چند هدفه با استفاده از معیار ارزش در معرض ریسک شرطی تحت شرایط عدم قطعیت

مسئله مکان‌یابی چاه‌های نفتی در حوزه فراساحل ازجمله مسائل نفتی پر چالش شرکت‌های بزرگ حفاری در صنایع بالادستی نفت و گاز بشمار می آید که می‌توان از دو دیدگاه عمده به آن نگاه کرد: یک از دیدگاه زمین‌شناسی و علم مخزن و دو از دیدگاه منابع، هزینه‌های عملیاتی و هزینه های سرمایه-گذاری فعلی و آینده که خارج از دیدگاه صرفا علم نفت و مخزن هست. در دیدگاه دوم که رویکرد اصلی این پایان‌نامه هست و به مفاهیم مهندسی صنایع نزدیکی بیشتری دارد سعی بر آن شده تا مسئله مکان‌یابی چاه‌های توسعه‌ای نفت و گاز در میدان‌ها فراساحلی در قالب یک مسئله برنامه‌ریزی توسعه میدان فراساحلی که کلیات اصلی یک میدان را لحاظ می‌کند موردبررسی قرار گیرد.

لذا مسئله در قالب برنامه‌ریزی توسعه میدان نفتی فراساحلی که شامل سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های عملیاتی در سطح پروژه در افق زمانی شرکت پیمانکار هست تعریف می‌گردد که در آن مسئله مکان‌یابی با در نظر گرفتن ریسک دیرکرد زمان فرآیند حفاری تحت شرایط عدم قطعیت موردبررسی واقع‌شده است که با تاثیر از فاکتورهای نفتی ، سرمایه‌ای و عملیاتی تاثیرگذار بر مسئله برنامه‌ریزی حوزه نفتی موردمطالعه قرار می‌گیرد. ازاین‌رو مدل ارائه‌شده در سطح تاکتیکی استراتژیکی مسائل نفت و گاز دسته‌بندی می‌شوند.

مدل ریاضی ارائه‌شده در مسئله دوهدفه میباشد که یکی حداکثر کردن مقدار ارزش فعلی پروژه و دیگری کمینه کردن ارزش در معرض ریسک شرطی دیرکرد زمان تحویل در انتخاب مکان چاه‌ها با در نظر گرفتن عدم قطعیت در پروژه حفاری هست. که از مجموع نتایج دو تابع فوق ضمن کمینه کردن هزینه پروژه، به انتخاب نقاطی برای حفاری می‌پردازیم که نه‌تنها میانگین زمان انجام فرآیند حفاری آن‌ها درمجموع سناریوها کمتر باشد بلکه احتمال وقوع اتفاقات با احتمال کم ولی تاثیر زیاد بر زمان و دیرکرد حفر چاه نیز کمینه باشد. 

استاد راهنما: رضا توکلی مقدم

استاد مشاور: حمید اکبری

سال انتشار: شهریور 1395

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن