بررسی رسوب میعانات گازی در میدان گازی کیش و امکان سنجی فنی تزریق مناسب ترین سیال به میدان جهت کاهش میعانات در مخزن

بررسی مخازن گاز میعانی به جهت پیچیدگی در رفتار فیزیکی و فازی سیال و همچنین تولید مقادیر زیادی هیدروکربن های میانی با ارزش افزوده¬ی بالا همواره موردتوجه پژوهشگران و مدیران حوزه ی نفت و گاز بوده است. در این مخازن برخلاف روند معمول ترمودینامیکی با گذشت زمان و کاهش فشار مخزن، میعانات گازی در مخزن تشکیل شده و ضمن از دست رفتن حجم زیادی از میعانات در مخزن، دهانه ی چاه ها برای تولید گاز مسدود می گردد و تولید گاز با مشکلاتی همراه می شود. در تحقیق حاضر میدان گازی کیش موردتوجه قرارگرفته است. مخزن کیش در دسته ی مخازن گاز میعانی سبک قرار گرفته و بزرگ ترین میدان گازی مستقل ایران است. حجم گازی این میدان برابر 5 55 تریلیون فوت مکعب است.

این پژوهش با هدف بررسی میزان بازیافت میعانات گازی در حالت تخلیه طبیعی و مقایسه آن با حالت تزریق سیالات گازی مختلف و همچنین امکان سنجی اقتصادی مناسب ترین سیال انجام گردید. سناریوهای بازگردانی گاز خروجی از تفکیک گر و تزریق گازهای دی اکسید کربن، متان، مخلوط گازی متان و دی اکسید کربن و همچنین مخلوط گازی نیتروژن و دی اکسید کربن در حجم‌های مختلف تزریق و در فشار نقطه ی شبنم توسط نرم افزار شبیه ساز ترکیبی ECLIPSE300 شبیه‌سازی شد.

پس از آن برای مناسب ترین سیال تزریقی، امکان سنجی اقتصادی برای عملیات تزریق انجام شد تا جنبه ی اقتصادی طرح مشخص گردد. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که از میان سیالات گازی مختلف، گاز خروجی از تفکیک گر مناسب ترین سیال تزریقی می باشد و بیشترین میزان تولید میعانات گازی در سطح را دارد، اما به جهت آن که میزان مایع به گاز مخزن کیش کم می باشد (10بشکه به ازای یک میلیون فوت مکعب استاندارد) طرح توجیه اقتصادی ندارد.

استاد راهنما: علی وطنی

سال انتشار: دی ماه 1393

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن