تحلیل و بررسی مدل‌های ارزیابی قدرت بازار برق (مطالعه موردی بازار برق ایران)

تجدید ساختار در صنعت برق سبب شده است تا رقابت در بازار برق از اهمیت ویژه ای برخوردار گردد. از طرف دیگر ویژگی های خاص برق به عنوان یک کالا نظیر کشش(حساسیت) قیمتی بسیار پایین تقاضا در سمت مصرف کنندگان، محدودیت های فنی ذخیره سازی جهت تزریق به بازار در مواقع لزوم و مسائل فنی توزیع سبب می شود که برق به سادگی سایر کالاها قابل عرضه و تقاضا نباشد به همین منظور پایش مستمر بازار و ارزیابی رقابت گریزی در آن بسیار با اهمیت بوده و لازم است شاخص ها و روش هایی برای ارزیابی قدرت بازار مورد استفاده واحد های پایش و نظارت قرار گیرند.

وجود قدرت بازار معمولا افزیش قیمت برق و کاهش منفعت عمومی و بهره وری اقتصادی را به دنبال دارد. بنابراین شناسایی پتانسیل های رقابت گریزی بازیگران به منظور سیاست گذاری های پیشگیرانه بسیار مفید بوده و به همین منظور در سال های اخیر تحقیقات فراوانی در زمینه بررسی پتانسیل به وجود آمدن قدرت بازار صورت گرفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن