جمع‎آوری 32 هزار بشکه نفت کارون با کمک دستگاه MOT

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون از جمع آوری 32 هزار بشکه نفت با کمک دستگاه‎های MOT در 10 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: این امر مانع انتشار 15 هزار تن گاز دی اکسید کرین به محیط شده ضمن اینکه صرفه جویی 4 هزار و 71 میلیارد ریالی به همراه داشته است.

به گزارش «انرژی امروز« از شرکت ملی نفت ایران محسن دهانزاده ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر، با اشاره به رتبه نخست شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون در تولید نفت، گاز و مایعات گازی در سطح  مناطق نفتخیز جنوب، گفت: شرکت کارون در چرخه اقتصاد کشور و صنعت نفت ایران جایگاهی منحصر به فرد و استراتژیک دارد؛ این شرکت مسئولیت تامین خوراک برخی پالایشگاه‌ها به ویژه پالایشگاه تهران، آبادان و پتروشیمی‌های مارون و بندر امام را برعهده دارد و روزانه مقادیر مشخصی نفت، به خط لوله صادراتی ارسال کرده و مقادیر مشخصی گاز به شرکت ملی گاز ایران تحویل می دهد.

وی افزود: مسئولیت اصلی ما تولید موثر، ایمن و مستمر براساس مصوبات هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران است.

وی افزود: شرکت نفت و گاز کارون 42 واحد فرآورشی، 6500 کیلومتر انواع خطوط لوله و 280 ایستگاه اصلی و فرعی برق را داراست و همچنین نقشی محوری در ترانزیت نفت سایر شرکت ها از جمله شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان و شرکت های بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان برعهده دارد.

انجام مستمر تعمیرات اساسی تاسیسات کارون

دهانزاده صیانت از تاسیسات و تعمیرات اساسی را یکی از فعالیت های مهم و مستمر شرکت نفت و کارون دانست و اظهار کرد: از ابتدای سال 97 تا کنون 120 مورد عملیات تعمیر توسط دستگاه های لوله مغزی سیار بر روی چاه های توسعه‌ای، تعمیری و ترمیمی، 524 مورد بازرسی در بخش بالادستی چاه و 45100 موضع ضخامت سنجی خطوط لوله انجام شده است.

وی افزود: با توجه به عبور خطوط لوله این شرکت از رودخانه ها و نهرها و مجاورت مناطق مسکونی، در مسیر ایمن سازی، این خطوط لوله به طور مستمر ضخامت سنجی و پشتیبانی می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: کارخانه های تقویت فشار گاز آسماری شماره 2 ، تقویت فشار گاز آسماری شماره 5  ، کارخانه گاز و گاز مایع 600 ، واحد فرآورش شماره 2 و واحد مشترک گاز و گاز مایع 700 در ده ماه ابتدای سال 97 تعمیر اساسی شده اند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون بیان کرد: برای نخستین بار در سطح مناطق نفتخیز انتقال اطلاعات به دفاتر مهندسین خوردگی از طریق سیستم های تلفن همراه میسر شد؛ زنده بودن سیستم های حفاظت کاتدی به تزریق جریان برق است و به وسیله تلفن همراه به طور مستمر اطلاعات حیاتی این سیستم ها به مهندسین منتقل می شود و کمتر نیاز به حضور فیزیکی مهندسین است.

وی تشریح کرد: چاه های ما در نیمه دوم عمر خود هستند و نفت این چاه ها نمکی شده است و برای فروش و استفاده نیاز به نمک زدایی دارد؛ پساب واحد های نمک زدایی بسیار خورنده است و چون سرعت خرابی دستگاه های تزریق پساب ما بسیار زیاد بود از ساخت قطعه به سمت ساخت تجهیزات مقاوم در مقابل خوردگی رفتیم. با این نگاه جدید، تجهیزات ساخته شد و اخیرا در واحد اهواز 1 نصب شده و در حال استفاده است.

بومی سازی بیش از 200 قلم کالا در شرکت نفت و گاز کارون

دهانزاده گفت: 213 قلم کالا در ده ماه نخست  امسال با حمایت و پشتیبانی شرکت نفت و گاز کارون توسط سازندگان داخلی ساخته شده و با موفقیت در حال استفاده است و خوشبختانه در ده ماه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته در حوزه ساخت قطعه داخلی 25 درصد رشد داشتیم.

وی ایمن سازی کریدور خطوط انتقال نفت در محل عبور از رودخانه کارون را یکی از اقدام های مهم شرکت کارون در حوزه پدافند غیرعامل ذکر و تاکید کرد: با نصب سینی‎هایی در زیر کریدورخطوط انتقال نفت در محل عبور از رودخانه کارون جهت هدایت نفت ناشی از نشت احتمالی به حوضچه ها، از آلودگی رودخانه و محیط جلوگیری شد.

دهانزاده اظهار کرد: در ده ماهه ابتدای سال جاری 32 هزار بشکه نفت توسط دستگاههای MOT  استحصال و باعث جلوگیری از انتشار 15 هزار تن گاز co2 به محیط زیست شده است. از ابتدای به کارگیری این تجهیز تاکنون با انجام 1263مورد عملیات علاوه بر استحصال حدود یک میلیون و 385 هزار بشکه نفت خام به ارزش تقریبی 4071میلیارد ریال، در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی و صیانت از محیط زیست، از انتشار گاز های آلاینده‌های به هوا پیشگیری شده است.

اجرای پروژه بهسوزی مشعل بنگستان به روش تزریق گاز

وی افزود: پروژه بهسوزی مشعل بنگستان واحد بهره برداری شماره 3 اهواز به روش تزریق گاز برای نخستین بار در سطح مناطق نفتخیز جنوب با استفاده از توان شرکت های بومی استان خوزستان در شهریور سال جاری با حضور استاندار خوزستان و با اعتبارپروژه حدود 20 میلیارد ریال راه اندازی شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون افزود: این پروژه با پیشگیری از سوزانده شدن روزانه 10 میلیون فوت مکعب گاز همراه به پاکیزگی هوای کلانشهر اهواز کمک می کند و ماهیانه به میزان 810 هزار دلار صرفه اقتصادی دارد. کلیه هزینه های پروژه تنها در مدت 18 روز پس از راه اندازی مستهلک شد.

دهانزاده با اشاره به اجرای پروژه بهسوزی مشعل بنگستان واحد بهره برداری شماره 2 اهواز تاکید کرد: این پروژه به روش تزریق هوا و برای نخستین بار در سطح  مناطق نفتخیزجنوب در حال اجرا است و بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی  دارد.  اعتبار این پروژه حدود 35 میلیارد ریال برآورد شده است و با پیشگیری از سوزانده شده روزانه 12 میلیون فوت مکعب گاز همراه به پاکیزگی هوای کلانشهر اهواز کمک شایانی خواهد کرد و ماهیانه به میزان 970 هزار دلار صرفه اقتصادی خواهد داشت.

برگزاری 630 دوره آموزشی در شرکت نفت و گاز کارون

وی با اشاره به برخورداری شرکت نفت و گاز کارون از نیروهای کارشناسی و مهارتی گفت: حدود630 دوره آموزشی در این شرکت برگزار شده است و سرانه آموزشی این شرکت حدود  34 نفر- ساعت است.

دهانزاده تصریح کرد: بخشودگی مالیاتی برای کارکنانی که در واحدهای مناطق کمتر توسعه یافته مشغول به کار هستند، معافیت مالیاتی ایثارگران قرارداد مدت موقت و ارکان ثالث و کمک های بلاعوض (مددکاری) به نیروهای ارکان ثالث را از دیگر اقدام های انجام شده در حوزه منابع انسانی در شرکت نفت و گاز کارون دانست.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون گفت: نقش حماسی و جانفشانی کارکنان صنعت نفت جنوب در تحقق اهداف  و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی غیر قابل انکار است. حضور قاطع کارکنان مناطق نفتخیزجنوب در اعتصابات صنعت نفت و بستن شیرهای نفت به فرمان حضرت امام (ره) حرکتی تاریخی بود که ضربه ای مهلک به پیکر رژیم ستم شاهی وارد آورد و تحقق پیروزی نهایی انقلاب اسلامی را سرعت بخشید؛ مهندسین خارجی که با به ثمر نشستن انقلاب اسلامی از ایران خارج شدند هیچ گاه فکر نمی کردند که مهندسین ایرانی بتوانند همه امور را به دست بگیرند و صنعت نفت ایران بر روی پای خود بایستد.

دهانزاده تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران شایسته است در آینده از حوزه مخزن‎داری عبور کند و به صدور و انتقال دانش فنی در سطح بین الملل بیاندیشد؛ نگاه جهانی و عملکرد خوب داخلی در کنار یکدیگر به پیشرفت و ارتقای ما کمک خواهد کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن