انقــلاب در صنعت گــاز

درحالی که صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران به تعبیر وزیر نفت، نوک پیکان حملات بدخواهان ایران اسلامی و به خصوص دولت مردان کنونی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است و کارشکنی های متعددی در حوزه های مختلف بالادستی صنعت نفت از توسعه میادین مشترک گرفته تا صادرات نفت خام و فراورده های نفتی صورت می گیرد، اما صنعت گاز با تلاش جهادگونه متخصصان آن، همچنان در مسیر تعالی و پیشرفت چشمگیر قرار دارد و به تعبیر بیژن زنگنه «یکی از بزرگ ترین دستاوردهای ما در چهل سالگی انقلاب اسلامی، در بخش صنعت گاز به دست آمده است.» برهمین اساس و با توجه به انبوه دستاوردهای شرکت ملی گاز ایران در سال های اخیر، نخستین صحبت های وزیر نفت نیز در کنفرانس خبری او به صنعت گاز اختصاص یافت: «عملکرد ما در صنعت نفت در چند بخش، ازجمله صنعت گاز، به رغم فشارهای وارده قابل عرضه به جهان است.»وزیر نفت با اعلام اینکه انرژی پاک گاز طبیعی در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد از سبد انرژی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: «زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، چیزی به نام صنعت گاز وجود نداشت. ظرفیت پالایش گاز ما در آن زمان فقط 36 میلیون متر مکعب در روز و مربوط به پالایشگاه بیدبلند بود که در حال حاضر عمر مفید آن به سر آمده است. این در حالی است که امروز ما حدود 1060 میلیون متر مکعب ظرفیت پالایش گاز داریم.»انقلاب در صنعت گازافزایش شمار انشعاب های گاز از 53هزار به 11میلیون و 500هزار، یکی از ده ها دستاورد ارزشمند صنعت گاز در سالیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود؛ دستاوردی که وزیر نفت نیز از آن با افتخار یاد می کند: «پوشش گازرسانی تا پیش از انقلاب نزدیک به صفر بود و این در حالی است که هم اکنون 92درصد از جمعیت کل کشور تحت پوشش گازرسانی قرار دارند.»به گفته وزیر نفت، قبل از پیروزی انقلاب فقط یک روستا گازدار بود که این رقم هم اکنون به بیش از 27 هزار روستا رسیده است و بیش از 77 درصد از جمعیت روستایی کشور تحت پوشش این انرژی پاک هستند.»

افزایش کم نظیر ظرفیت تولید گازافزایش میزان تولید میعانات گازی از صفر به 750 هزار بشکه در روز، ازجمله دستاوردهای ارزنده ای محسوب می شود که که ازسوی وزیر نفت به آن اشاره شد. زنگنه با اشاره به افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور، ادامه داد: «ظرفیت تولید گاز کشور به بیش از هزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید که رقم بسیار مهمی است. البته صرفه‌جویی در مصرف گاز امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.»به گفته وزیر نفت، ذخایر قابل برداشت گاز طبیعی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 9تریلیون مترمکعب بود که این رقم هم اکنون به 33تریلیون مترمکعب رسیده است: «زندگی راحت همه مردم براثر گازرسانی پایدار، حاصل تلاش زیاد و هزینه‌های چند ده میلیارد دلاری در همه سال‌های گذشته برای توسعه صنعت نفت و صنعت گاز است.»درحالی که میزان تزریق گاز به میادین نفتی تا پیش از انقلاب، 2.7 میلیون مترمکعب در روز بود، این رقم در سال جاری به بیش از 77 میلیون مترمکعب در روز رسیده است؛ آماری که از نگاه وزیر نفت، دستاورد بزرگی برای صیانت از ثروت بزرگ ملت ایران محسوب می‌شود.

پایان عقب ماندگی  ها از قطر در پارس جنوبیزنگنه در ادامه ارائه گزارش عملکرد صنعت نفت در چهل سالگی انقلاب، به روند برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی اشاره کرد و با بیان اینکه مردم همواره نسبت به این میدان گازی مشترک حساس هستند، ادامه داد«امروز میزان برداشت گاز ایران از پارس جنوبی در مقایسه با قطر، بیشتر شده است.»وزیر نفت با اعلام خبر افتتاح چند طرح‌ مهم قبل از پایان سال جاری، تصریح کرد: «میدان گازی پارس جنوبی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کشف نشده بود. از سال 1375 فعالیت‌هایی در آن میدان آغاز شد و از سال 1376 در دولت نخست اصلاحات، قراردادهای اولیه برای توسعه پارس جنوبی امضا شد و در طول فعالیت 8‌ساله دولت اصلاحات، 5فاز پارس جنوبی به مدار آمد و 5فاز دیگر نیز در حال اجرا بود. قراردادهای توسعه فازهای بعدی پارس جنوبی نیز پس از آن امضا شد و تا سال گذشته، 21 فاز پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفت و هم اکنون 4 پالایشگاه فازهای 13، 22، 23 و 24 با ظرفیت ورودی 110 میلیون مترمکعب آماده افتتاح با حضور رئیس جمهوری است.»زنگنه با بیان اینکه 3 میلیارد فوت مکعب گاز از دریا برای این پالایشگاه‌ها تامین می‌شود، اظهار کرد: «2 میلیارد فوت مکعب از گازهای یاد شده از خود این فازها تامین می شود، یک میلیارد فوت مکعب از فاز 14 در شبکه استفاده می‌شود و با افتتاح این فازها و تکمیل بخش دریایی آنها و تکمیل بخش دریایی فاز 14، تنها کاری که از پارس جنوبی باقی می‌ماند، پالایشگاه فاز 14 خواهد بود که حتی اگر آن هم وارد مدار نشود، باز هم از ظرفیت آن در دریا به اندازه 27 فاز استفاده خواهیم کرد.»به گفته وزیر نفت، افتتاح این طرح‌ها با ارزش 10 میلیارد دلار، ما را در مقایسه با قطر، جلو می‌برد و بر اساس آن، مقدار برداشت روزانه ایران بسیار فراتر از وضعیت کنونی نیز خواهد شد.

خلاقیت در ایستادگی و مقاومتزنگنه با اشاره به این که ما مرد ایستادگی و مقاومت هستیم، ادامه داد: «ما ایستاده‌ایم تا مقاومت کنیم و نگذاریم دشمن دستاوردهای ملت ما را بر باد دهد. به مقاومت‌ افتخار می‌کنیم و امیدواریم که هم مردم این مقاومت را از ما بپذیرند و هم خداوند از ما بپذیرد تا در برابر ملت روسفید باشیم.»وزیر نفت ادامه داد: «با قاطعیت می‌گویم که با استفاده از استعدادها و خلاقیت‌های بسیار، همه راه‌های فکر شده، گفته شده و امکان‌پذیر را دنبال کرده‌ایم، اما نمی‌توانم این موارد را افشا کنم؛ زیرا هر روز چندصد نفر در دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یکی از سازمان‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «OFAC» مسائل را لحظه لحظه دنبال می‌کنند و در هر لحظه به افراد تلفن می‌زنند و اعلام می‌کنند که کارهای وزارت نفت و شرکت ملی نفت انجام نشود. این خبرها به ما نیز می‌رسد و در مقابل، ما نیز باید به گونه‌ای عمل کنیم که جلو کارهای آنها را بگیریم.

جنگ نفتی آمریکا با ایرانوزیر نفت در ادامه به روند کارشکنی ها و مجادلات اخیر با دولت مردان آمریکا پرداخت و گفت: «هر آنچه تصویب و اجرا می‌کنیم، با توجه به شرایطی است که در آن قرار داریم و تاکنون نیز به خوبی پیش رفته‌ایم؛ به همین دلیل آمریکا از ما بسیار دلخور است و تمرکز زیادی بر ما دارد. باید توجه داشت که شرایط کنونی، مشابه شرایط جنگ است و سختی‌هایی دارد.»زنگنه درخصوص تفاوت جنگ کنونی با جنگ تحمیلی ایران و عراق تصریح کرد: «من در همه دوران جنگ تحمیلی در جهاد بودم. بخشی از جنگ را وزیر جهاد و بخشی از جنگ را نیز عضو شورای مرکزی جهاد بودم. من جنگ نکردم، اما جنگ را درک کردم و می‌خواهم بگویم فشاری که اکنون بر صنعت نفت وارد می شود، سخت‌تر از دوران جنگ تحمیلی است. جنگ کنونی کشته و زخمی روزانه ندارد و ممکن است فشار آن کمتر احساس شود، اما سختی‌هایی دارد که قابل بیان نیست و ما نیز با قدرت با آن برخورد می‌کنیم.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن