از مطالبات مردمی تا دیپلماسی لـولـه ها

سال 1371به استخدام منطقه دو درآمدم و فارغ التحصیل کارشناسی برنامه ریزی آموزشی هستم. با عنوان مسئول اداری، 5سال در تاسیسات دوراهان و پس از آن در ایستگاه پل کله فعال بودم. سال 1377 به‌عنوان کارمند ارشد خدمات کارکنان به ستاد اعزام شدم، مدتی به‌عنوان مسئول خدمات کارکنان و از سال 1392 تا 1396 در سمت رئیس خدمات اجتماعی و رفاهی منصوب شدو که از ابتدای سال جاری، به‌عنوان رئیس روابط عمومی منطقه دو عملیات انتقال گاز مشغول به کار هستم.

گستردگی منطقه و رسالت بزرگ

معتقدم روابط عمومی، مسئولیت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در سطح شرکت‌ها و شناساندن خدمات سازمان به مردم را عهده دار است. در کنار این رسالت بزرگ، با توجه به هم جواری خطوط لوله انتقال گاز با شهرها و روستاهای متعدد، با همکاری دیگر واحدها مسئولیت آگاهی‌بخشی به کسانی که نزدیک این خطوط زندگی می‌کنند یا تردد دارند را نیز داریم. در کنار چنین مسئولیت‌هایی، بازوی فرهنگی سازمان نیز محسوب می شویم و پیگیر امور فرهنگی نظیر برگزاری جشن‌ها و اردوها برای خانواده‌ها نیز باید باشیم. به دلیل گستردگی محدوده عملیاتی در منطقه دو، برای رسیدگی به مسائل مرتبط با حریم خطوط و مطالبات مردمی، با 7 استانداری و حدود 60 فرمانداری در ارتباط هستیم. همچنین حدود 1650 نفر نیروی کار رسمی، قرارداد مستقیم، قرارداد مدت معین و پیمانکاری در سراسر منطقه و 7 استان تحت پوشش، مشغول فعالیت هستند که این پراکندگی، رسالت روابط عمومی را بسیار سخت‌تر می‌کند. مدیر منطقه نسبت به فعالیت ها و عملکرد روابط عمومی، خوشبختانه نگاهی ویژه و بسیار مطلوب دارند. به دلیل سال ها تجربه و حضور ایشان در بخش های مختلف عملیاتی، مهندس گلستانه همواره جلوتر از ما حرکت می‌کنند و باید با تلاش مداوم پابه‌پای ایشان حرکت کنیم. معتقدم کار در روابط عمومی، همانند حضور در عملیات جنگی است و همیشه باید 2 طرح و نقشه داشت که اگر اولی ممکن نشد، نقشه دوم عملیاتی شود. ازجمله معضلات واحد روابط عمومی در منطقه، فقدان پست های سازمانی رسمی و عدم امکان  استفاده از کارکنان رسمی است که امیدواریم با انجام بازنگری در ساختار این واحد، تغییرات مورد نیاز و مطلوب لحاظ شود که با جذب افراد به صورت استخدام رسمی، جایگاه کنونی روابط عمومی ارتقا یابد. حداقل اگر هم اکنون نمی‌توان برای استخدام رسمی اقدام کرد، بتوان با استفاده از نیروهای مجرب غیررسمی، فعالیت های کنونی را توسعه داد.عبور از فضای محرمانهبا توجه به ویژگی های خاص و شرایط ارائه خدمات در خطوط انتقال گاز، به طور معمول این موضوع مطرح است که فعالیت ها تقریبا به‌صورت چراغ خاموش انجام شود، اما در یکی ، دو سال اخیر این فرصت فراهم شده است که اندکی بیش از گذشته، اطلاع رسانی به صورت عمومی انجام شود و اطلاعات مربوط به فعالیت های متعدد همکاران در مناطق 10گانه انتقال گاز منتشر شود. خوشبختانه با حضور پررنگ آقای توکلی در راس شرکت انتقال گاز، به رغم محدودیت‌های سازمانی موجود، تلاش بسیاری می شود تا اطلاع‌رسانی لازم با فعال‌سازی کادر کنونی روابط‌عمومی صورت گیرد و تا حد ممکن مناطق عملیاتی به مردم و سایر ذینفعان شناسانده شود. باید توجه داشت روابط‌عمومی به عنوان پیشانی سازمان ها مطرح است و به همین دلیل، با حضور در میان همکاران، اقدام های ارزشمند و متعدد آنها را ثبت و معرفی می‌کنیم تا با فراهم  آوردن زمینه های مناسب برای دیده شدن تلاش آنها، تشویق و تا حدودی نیز تقدیر شوند.

سیام؛ مسیر توسعه ارتباطات بین سازمانی

«سیام»، سیستمی پیشرو محسوب می شود که توسط همکاران خلاق اطلاعات و ارتباطات منطقه طراحی شد و اولین سیستم عمومی در مناطق است. در این شبکه، تمام کارکنان با کد و رمز عبور اختصاصی‌ می‌توانند به سیستم وارد شوند و اطلاعات موجود را مشاهده کنند. با نظرسنجی‌های انجام شده، مشخص شد که پرسنل از این سیستم بسیار راضی هستند؛ هرچند این سیستم، تنها مسیر ارتباطی ما نیست و گاهی، شرایط خاص و مهمی پیش می‌آید که ما از سایر کانال های اطلاع رسانی با همکاران منطقه در ارتباط خواهیم بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن