سلامت روان و رژیم غذایی دیجیتال

با توجه به گسترش روزافزون و سرسام آور فضای مجازی و مصرف محصولات دیجیتالی، انبوه داده ها و اطلاعات را به صورت انباری پر از خوراک در اختیار مغز قرار می دهد و برهمین اساس، کارشناسان سلامت روان با استناد به اهمیت توجه به شئون مختلف و متفاوت سبک زندگی در دنیای کنونی، بر ضرورت رعایت رژیم تغذیه ای دیجیتالی و پرهیز از پرخوری غذاهای دیجیتال سخن می گویند.«مایکل فیلیپس موسکوویتز» یکی از مدیران پیشین شرکت« Ebay» به همراه دکتر «هانس رینگرتز» که در کمیته جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی عضویت دارد، چندی پیش با انتشار مقاله ای در وب سایت مدیوم، خواستار توجه به مفهوم جدیدی تحت عنوان «رژیم تغذیه دیجیتالی» شدند. درحالی که سلامت به صورت کلاسیک، بر 5 اصل «خواب کافی»، «رژیم غذایی مناسب»، «کاری که از آن رضایت داشته باشیم»، «روابط انسانی مناسب» و «ورزش کردن» استوار است، اما تعریف سلامت این روزها با تغییرات اساسی مواجه شده است. دنیای مجازی هر روز سهم بیشتری از زندگی ما را به خود اختصاص می دهد؛ دنیایی که شکل روابط اجتماعی ما را عوض کرده و هر روز و هر لحظه توجه و فکر انسان ها را با انبوهی از اطلاعات مفید یا غیرمفید بمباران می کند که  به اعتقاد مایکل فیلیپس، از کنار این مصرف بی رویه نباید به آسانی عبور کرد.گزارشی که چندی پیش توسط کالج دانشگاهی لندن منتشر شد، از تاثیر روانی منفی مدت زمان بسیار زیاد حضور در فضای سایبری حکایت داشت. براساس این گزارش، رابطه مستقیمی میان مدت زمانی که افراد در اشکال مختلف در اینترنت سپری می کنند و احتمال ظهور نشانه های افسردگی در آنها وجود دارد. مایکل فیلیپس در مقاله خود به این موضوع اشاره می کند که مردم، همین حالا هم با گرایش بی رویه به تلویزیون، موسیقی، فیلم، بازی های کامپیوتری و دیگر سرگرمی های دیجیتالی سعی می کنند از اتخاذ تصمیم ها یا احساسات ناخوشایند در زندگی خود دوری یا فرار کنند و این گرایش بی رویه، به طور مشخص در درازمدت می تواند آثار منفی متعددی داشته باشد.بی تردید اغلب افراد یا به رژیم تغذیه دیجیتالی خود اهمیت نمی دهند یا در مورد آن به اندازه کافی اطلاعات ندارند. بر این اساس، فیلیپس پیش بینی می کند که احتمالا به زودی شاهد ظهور جداولی مثل «جداول حقایق تغذیه ای» خواهیم بود. این جدول به مجموعه اطلاعاتی اطلاق می شود که این روزها تقریبا روی هر نوع بسته بندی غذایی صنعتی دیده می شود؛ جدولی که در آن اطلاعات متنوعی مثل میزان چربی، پروتئین، کربوهیدرات و کالری مصرفی ماده خوراکی درج شده است و عملا به مصرف کننده می گوید که این محصول چه تاثیری بر رژیم غذایی روزانه و به تبع آن، سلامت افراد خواهد داشت.  اما حال صحبت از جدولی است که همانند این جدول حقایق تغذیه ای، تاثیر استفاده از محصولات دیجیتالی مورد نظر را به ما اطلاع می دهد؛  محصولاتی که تاثیر آنها بر سلامت افراد کمتر از تاثیر مواد غذایی نیست.به گفته فیلیپس، در چند سال آینده می توان منتظر ظهور جداول اطلاع رسانی جدیدی در مورد محصولات دیجیتالی باشیم؛ جداولی که تقریبا همه گونه محتوای دیجیتالی و سایبری را پوشش خواهد داد.  اما چنین جدولی چگونه خواهد بود؟ مایکل فیلیپس می گوید که این جدول در نهایت احتمالا شباهت کمی به جداول کنونی ارزش غذایی محصولات خوراکی خواهد داشت، هرچند در عمل همان کار را انجام می دهد.  به گفته او  این جداول می توانند مجموعه ای از اطلاعات تعاملی و پویا باشند که توضیحات مختلفی در مورد کالای مصرفی دیجیتال به ما ارائه می دهد؛ اطلاعاتی که شاید همین امروز هم به صورت پراکنده بتوان آنها را در اینترنت پیدا کرد، اما در آینده به صورتی ساخت یافته و هدفمند برای معرفی ارزش مصرفی محصولات ارائه خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن