مردم حق دارند از ما مطالبه داشته باشند

 صبح دیروز سه شنبه 21 اسفند در حضور عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران و کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و جمعی از مدیران استانی، سیستم تصفیه پساب شرکت لبنی پاندا میهن افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

 عیسی کلانتری در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه هوای پاک از حقوق مسلم مردم است، گفت: با توجه به اینکه جنوب تهران از بعد زیست‌محیطی شرایط مطلوبی را در گذشته نداشته و آلودگی‌های مختلفی در جنوب شهر تهران فراوان بود فاضلاب‌ها ، پسماندها و پساب‌ها زندگی مردم را آزرده کرده بود.

وی با بیان اینکه مردم حق دارند از ما مطالبه داشته باشند و ما و صاحبان صنعت، منتی بر مردم نداریم بلکه وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم ، اظهار کرد: رییس‌جمهوری و مقام معظم رهبری از بوی نامطبوع هوای اطراف فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) ناراضی هستند و دستور اکید دادند تا این بوی نامطبوع از بین برود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه براساس بررسی‌هایی که صورت گرفت بیش از صد کانون آلوده‌کننده هوای جنوب شهر ازجمله فاضلاب‌های شهرهای اطراف، فاضلاب‌های کارخانجات، کشتارگاه‌ها، دامداری‌ها و خود مراکز جمع‌آوری پسماند شناسایی شد که سبب شده بود بوی نامطبوع مردم و مسافران را آزار دهد، بیان کرد: به همت استانداری تهران و کل دستگاه‌های دولتی حدود یک سال است که مبارزه به‌طور جدی با مراکز آلوده‌کننده هوای تهران در جنوب شهر و سرمایه‌گذاری برای رفع بوی نامطبوع آغاز شده است. 

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه برخی واحدها مثل دامداری‌ها باید از این منطقه منتقل شوند و این موضوع در حال انجام است، خاطرنشان کرد: کارخانجاتی که آلوده‌کننده بودند عمدتا مربوط به حوزه لبنیات بودند و به همت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری برای رفع بو آغاز شده و اکنون با راه‌اندازی تصفیه پساب کارخانه در انتهای خط دیگر هیچ بویی وجود ندارد. کلانتری با بیان اینکه متاسفانه آب‌های تصفیه‌شده وارد نهرهای هفتگانه آب‌هایی می‌شود که فاضلاب است و دوباره آلوده می‌شود و وزارت نیرو باید این موضوع را سر و سامان دهد، تصریح کرد: اگر همه دستگاه‌های مسئول، وظایف خود را انجام دهند، امیدواریم بوی نامطبوع جنوب شهر تهران تا دو سال آینده به طور کلی برطرف شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ها بیش از آن چیزی که فکر می‌کردیم لازم بود و همین واحد صنعتی نیز ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده، تاکید کرد: یک سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تومانی هم در واحد کناری اینجا انجام شده و شرکت آب و فاضلاب هم در مدت کوتاه توان جمع‌آوری این رودخانه‌ها و نهرها و پساب‌ها و فاضلاب‌ها را ندارد و به همین دلیل فرصت مناسبی می‌خواهند و تا پایان سال۱۳۹۹ کل این بو باید جمع‌آوری شود.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به وضعیت نامناسب مدیریت پسماند در آرادکوه گفت: آقای رئیس‌جمهور به شهرداری تهران دستور داده که هرچه سریع‌تر مکان این منطقه تغییر کند و احتمالا به حدود صد کیلومتر در کویر و منطقه مناسب‌تری منتقل خواهد شد.

وی علت عدم رغبت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در تولید برق از پسماند را مابه‌التفاوت برق مصرفی و برق تولیدی از پسماند دانست و گفت: وزارت نیرو نیز اظهار داشته که نمی‌تواند برق را ۸۰۰ تومان خریده و ۶۰ تومان بفروشد و باید سیاستی در پیش بگیریم تا مردم طوری رفتار کنند که بخش خصوصی راغب به سرمایه‌گذاری در این زمینه به ویژه در شمال کشور شود. کلانتری در پایان خاطرنشان کرد: پسماند در شهرهای جنوب البرز معضل است اما در شهرهای شمال البرز به یک مصیبت تبدیل شده و امیدوارم با اصلاح سیاست‌های قیمت‌گذاری برق بتوانیم منابع لازم را برای حذف پسماندها در کل کشور به‌ویژه در شمال کشور تامین کنیم.

انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم استان تهران، مشکلات زیست‌محیطی آن است، گفت: به واحدها و صنایع جنوب استان تهران اعلام کرده‌ایم که برای ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی و رفع آلایندگی می‌توانند از تسهیلات بانکی برخوردار شوند.

وی با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات تصفیه فاضلاب برای صنایع گفت: ما به صنایع استان تهران کمک می‌کنیم تا فاضلاب خود را تصفیه‌‌پذیر کنند و آنها را به فروش برسانند و باید تدبیری اتخاذ کنیم که فاضلاب‌های تصفیه‌شده با  پساب‌های دیگر و آلوده مخلوط نشود. بندپی در پایان تصریح کرد: استانداری تهران آمادگی آن را دارد تا به صنایعی که در جهت رفع مشکلات زیست‌محیطی خود اقدام می‌کنند، کمک کند.

در ادامه این مراسم از اقدامات صورت‌گرفته در محور فرودگاه امام و شهر لبنی میهن، کشتارگاه زربال، تصفیه‌خانه اسلامشهر و مرکز دفن زباله آرادکوه بازدید شد.

گفتنی است؛ کلانتری پس از افتتاح این طرح، از تصفیه‌خانه‌های کشتارگاه زربال و اسلامشهر و درنهایت مرکز دفع زباله آرادشهر بازدید و بر عملکرد آنها نظارت کرد .

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن