ترمیم خطوط لوله آسیب دیده در سیل توسط شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت

سیل اخیر در سه مرحله و به شکل بی سابقه ای در مسیر لوله های نفت و فراورده مشکل ایجاد کرد که مهار آن جز با تلاش شبانه روزی همکاران محقق نمی شد.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، مدیر خطوط لوله در تشریح اقدامات اخیر گفت:‌ ابتدا در اولین روزهای تعطیلات نوروزی با طغیان رودخانه تجن دو خط 32 اینچ نفت خام سوآپ و 12 اینچ ری- ساری در معرض خطر قرار گرفت. شدت سیل به حدی بود که هرلحظه امکان شکسته شدن خطوط وجود داشت که در این شرایط بحرانی خط را متوقف کرده و با بستن ولوهای دو طرف رودخانه از نشت مواد و آسیب به محیط زیست جلوگیری کردیم.

پرویز معماریان افزود: همزمان با پایل کوبی و تقویت پوشش سیمانی لوله ها از شکستگی جلوگیری کرده  و رودخانه را با مجوز مسئولین استان تغییر مسیر دادیم. از سوی دیگر خط 10 اینچ علی آباد – گنبد را هم که در تقاطع با رودخانه زرین گل قرار داشته و سوخت گنبد و گرگان را تامین می کند پایل کوبی کردیم.

وی با اشاره به بارندگی های در استان مرکزی و نیز سیل لرستان در مرحله بعد گفت:‌ این بار شرایط بدتر بود و خط 26 اینچ اهواز- ری در محدوده تقی آباد (بیشه) در حوزه استحفاظی منطقه مرکزی شکسته و از مدار خارج شد. همچنین قسمتی از خط 16 اینچ فرآورده در محدوده سبزاب دچار پارگی شد که به دلیل حجم گل و لای ترمیم آن با مشکل زیادی همراه بود ولی خوشبختانه عملیات ترمیم انجام شد.

معماریان اضافه کرد: ادامه همین خط به سایز 26 اینچ در منطقه لرستان حدفاصل آسار تا پل بابا در محدوده رودخانه کشکان بدلیل آب بردگی خم شد که آن را هم متوقف کرده و با کوبیدن 6 عدد پایل و تعویض 7 شاخه لوله در تقاطع رودخانه ، مقاوم سازی کردیم. مجددا در همان محدوده خط 10 اینچ حدفاصل پل بابا تا بدرآباد در چند نقطه آسیب دید. همچنین در تقاطع رودخانه پل تنگ و محدوده پاعلم 250 متر از لوله را آب برد و باعث شکستگی شد که بازهم 7 شاخه لوله تعویض شد.

مدیر خطوط لوله اظهار داشت: خط دیگری که از تنگ فنی به سمت افرینه و برداسپی کشیده شده و خوراک پالایشگاه کرمانشاه را تامین می کند در تقاطع رودخانه افرینه در عرض 8 متر تغییر مسیر داده و دچار لهیدگی شده که در محدوده معمولان و پلدختر به دلیل شدت سیل امکان دسترسی به آن وجود نداشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه در ابتدا ماشین الات سنگین در محاصره سیل قرار گرفت و امکان عملیات وجود نداشت گفت: با فروکش کردن آب، نیروی انسانی و ماشین الات از مناطق دیگر اعزام شدند. بدلیل خراب شدن پل ارتباطی مرکز منطقه و خرم آباد مجبور شدند از جاده های روستایی استفاده کنند که بدلیل نبود ایمنی برای ماشین الات سنگین می توانست حادثه ساز باشد. خوشبختانه این تعمیرات نیز با تلاش همکاران منطقه لرستان و منطقه تهران انجام شد و خط مذکور مجددا در سرویس بهره برداری قرار گرفت.

مدیرخطوط لوله تصریح کرد: از سوی دیگر سرعت عمل در این شرایط بسیار مهم است چون علاوه بر اهمیت تامین سریع خوراک پالایشگاه ها، اکثر مراکز انتقال نفت دچار آب گرفتگی شده بودند به طوری که آب تا پشت دیوارهای مراکز بالا آمده و هرآن امکان وارد شدن به تاسیسات را داشت. در تاسیسات بدرآباد آب نفوذ کرده و لوله ها را آب گرفته بود و 80 متر دیوار را تخریب کرد. در برخی مراکز که در مناطق صعب العبور و رودخانه ای قرار داشتند وضعیت بدتر بود. حتی در مراکز انتقال نفت شهید دهنوی و شهید لرستانی آب تا ارتفاع 5 1 متری بالا آمد که با درست کردن خاکریز از نفوذ آب به داخل مراکز و قطعی سیستم های برقی جلوگیری کردیم.

معماریان با اشاره به سیل خوزستان و شدت آب گرفتگی در مراکز انتقال نفت عبدالخان،‌ نظامیه و چمران گفت: از انجایی که این مراکز بسیار حساس هستند و خوراک پالایشگاه های تهران، اراک، تبریز و بخشی از کرمانشاه را تامین می کنند، باید ظرفیت پالایشگاه را کم می کردیم که خوشبختانه این اتفاق هم نیفتاد. مناطق فارس و اصفهان هم به عنوان مناطق معین برای کمک به منطقه خوزستان اعلام شدند که هم اکنون در این منطقه مستقر هستند و عملیات ایمنی سازی را انجام می دهند.

وی در پایان وضعیت سایر خطوط را اینگونه تشریح کرد: خط 10 اینچ گچساران-شیراز در محدوده رودخانه زهره که خوراک پالایشگاه شیراز را تامین می کند دو خط روگذر و زیرگذر دارد که خط روگذر را آب گرفته و شکستگی ایجاد شد و الان همکاران در حال ترمیم این خط هستند. همچنین خطوط روگذر 10 اینچ ری-کرج و 8 اینچ ری- منتظرقایم در تقاطع رودخانه شادچای که سرریز سد کرج هستند هم دچار لهیدگی شدند که منطقه تهران با بستن ولوهای آن از آسیب به محیط زیست جلوگیری کرد. در منطقه غرب هم خطوط لوله 8 اینچ نفتشهر- کرمانشاه و 10 اینچ کرمانشاه- سنندج در تقاطع با رودخانه ها دچار آب شستگی روی لوله ها شده که معمولا در فصل بارندگی همیشه این اتفاق میفتد ولی این بار حجم کار بالاتر است

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن